limsa
Hej!

Nybörjaren här igen...
Jag har mycket berg på tomten och har nu rensat i princip alla bergsskrevor från trist ogräs och svartmyrebon och prepererat dem med myrmedel.
Nu vill jag fylla skrevorna igen och skulle så gärna vilja ha några fina lättodlade, lågväxande växter som inte låter ogräset ta över, som tål mycket sol och inte behöver mycket jord, då många skrevor inte är så djupa.

Oj, oj...det var många krav jag ställde på dessa blommor

tongue.gif Finns det sådana överhuvudtaget, hihi...jag bor i Sthlms-omr.
/Lena
malin72
oj oj laugh.gif laugh.gif för att få så många förslag så kan du tex skriva stenparit på sök här nere men det är ju trevligare med förslag så här kommer mina tongue.gif tongue.gif jag wub.gif silverarv , trampnarven är söt.... när du tittar på köpställen så kolla efter stenpartiväxt smile.gif
malin72
jaha jag stavade fel mm tongue.gif tongue.gif men vadå nybörjare unsure.gif du har ju varit medlem myyyyyyyycket längre än jag här laugh.gif laugh.gif laugh.gif tittde noga efter nu smile.gif
limsa
Hej Malin!
Tack för svar!

Ja, medlem har jag varit ett tag nu, hihi...men jag har inte utövat trädgård i praktik och visst har jag läst lite om ämnet men det är inte så mycket som fastnar i minnet sad.gif
Sedan är det som du säger lite trevligare att få tips och råd så här i forumet tongue.gif
Aries
Backtimjan finns i vitt och rosa. Olika taklökar, fetknoppar eller fetblad.
olgak
Hjärtbergenia skulle fungera i såna förhållanden. Blommorna på våren är ju söta. Tyvärr är jag själv inte så förtjust i växten som helhet, men den tränger ju undan ogräs där den står, den skuggar ju marken med sina blad. Annars, taklök är ju ett trevligt förslag.
IceCube
Taklökar är riktigt perfekt. Om du vill kan du köpa billigt av mig.
Gloriana
Taklökar är väldigt snyggt och tåligt, det finns många fler sorter än man tror. Murreva är en fin växt som blommar med små blåaktiga blommor, sprider sig rätt rejält men är lätt att riva bort. Det finns kotula av olika sorter också som jag tror växer i rätt lite jord.
Trampnarv ska du akta dig för om du inte vill ha det i resten av trädgården och i gruset och överallt!
ingrid fuxwall
CITAT (IceCube @ 14-06-2006, 21:41)
Taklökar är riktigt perfekt. Om du vill kan du köpa billigt av mig.

Är intresserad av taklökar men var bor du?

ingrid
Ophelia
Glöm inte att det finns vit och rosa murreva oxå. Jag tycker murreva är förtjusande (trots att de är lite spridningsvilliga) wub.gif

Styvmorsvioler kan oxå växa i lite mer mager mark. Lewisia om den får växa i lite sluttning och inte stå i vatten. Den kan bli mycket färggrann smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon