Full version: Premiären avklarad
Gossen Ruda
Tyckte det kliade vid höger armhåla och när jag kände efter satt det något där. Ett raskt ryck och så hade jag en fästing under pekfingernageln. Den hade tydligen suttit ett tag för den efterlämnade ett rött märke. Tyvärr kan jag inte visa nån bild för jag kan inte komma på hur jag skall kunna fotografera mig själv där. biggrin.gif
Pirum
Usch då, hemska djur. Ett av få djur jag innerligt hatar i den svenska naturen smile.gif Så till de grader att jag tycker att bärare av fästingar, djur då alltså, bör få skjutas ungefär året runt. Tänker då främst på rådjur. Kan tänka mig undantag för mor med ungar.
Åsa Bi
Haha, jag hade min premiär för tio dagar sen! tongue.gif Också i armhålan. Kanske inget att vara stolt över iofs... Jag är vaccinerad mot TBE, önskar bara att det gick att vaccinera sig mot borrelia också. Inga roliga sjukdomar.
Helen B
Jag läste någonstans att apoteket (tror jag) säljer en manick som fryser fästingen när den har fastnat på kroppen. Jag kände med en gång DEN SKA JAG HA smile.gif Då slipper man vrida bort odjuret som är så otroligt vidrigt och äckligt att göra!
Är det någon här som har hunnit att testa den?
Pirum
Jag har, såvitt jag vet, aldrig haft en fästing. Möjligen en på benet som unge, men kan ha varit nåt annat odjur jag slog ihjäl. Men, det är väl bara en tidsfråga, myggor älskar att festa på mig och jag tror inte fästingar är mycket mer kräsna :/ Egentligen borde man väl vaccinera sig, vad kostar sånt, hur många sprutor behövs? Mot TBE dådå, synd det inte finns vaccin mot borrelia än. Borrelia är nog en av de dolda folksjukdomarna, i den mån man kan tala om sådana. Borde sättas in mycket större resurser på att hitta bot mot den, och andra sjukdomar som verkar spridas mer, såsom TBC etc.
Gossen Ruda
Borrelia är inget större problem numera, det är en bakterie som avdödas med lämpligt antibiotikum. Det gällar bara att kolla bettstället under en tid eftersom det oftast blir en stor röd ring omkring detta vid smitta.

TBE är ett virus så där hjälper bara förebyggande vaccination. Jag är INTE vaccinerad. rolleyes.gif
Pirum
Tyvärr får man inte alltid antibiotikum, och ibland inte heller lämpligt antibiotikum. Okunskapen inom läkarkåren verkar utbredd vad gäller borrelia, kanske därför att det inte är världens mest lättdiagnosticerade sjukdom.
lissa
Usch, jag avskyr också fästingar. Så fort det börjar bli varmt kollar jag igenom pälsen ordentligt på min vove. Första gången jag såg en blev jag nästan hysterisk, och ringde upp min veterinär. Han sa att jag skulle spruta antiinsektsmedel direkt på fästingen, vänta några minuter och sen skulle jag ta en pincett och med ett fast ryck ta bort kräket, sen skulle jag kolla noggrant att det inte fanns något av fästingen kvar i bettplatsen, för det är ju när en del blir något kvar som det lätt blir infektionen ....usch och fy mad.gif mad.gif
Åsa Bi
CITAT
Egentligen borde man väl vaccinera sig, vad kostar sånt, hur många sprutor behövs?

I FASS kan man läsa lite mer. Det svåra är att komma ihåg när man ska ta förnyelsedoserna! Den andra sprutan tar man efter två månader, den tredje efter ett halvår, den fjärde fter tre år, och sedan en vart femte år. Jag började för 10-15 år sedan, så nu är det inte så krångligt för mig längre. Vad jag minns kostar sprutorna en hundralapp eller två.
Ewa L
Jag är också vaccinerad mot TBE. Borrelia har jag haft.

När jag ringde och bokade tid för min 4:e spruta i början av juni sade de att det är endast om man är över 60 som det skall vara tre år emellan. Under 60 är det 4--5 år. Bad att få bli kallad om ett år.
mulle
CITAT (Ewa L @ 13-06-2006, 08:12)
Jag är också vaccinerad mot TBE. Borrelia har jag haft.

Samma här...
Mulle
Lars-Olof Arvids
Pirum, var bor du om du aldrig har haft en fästing? Själv plockar jag ett par sådana på mig nästan varje dag nu, men tycker inte att de är ett alltför stort problem. Skumma sjukdomar tänker jag inte så mycket på - då skulle jag ju inte kunna vara ute i naturen, något som jag absolut måste! smile.gif

Olle
Pirum
Diverse västkustkommuner, jag fattar det inte själv. Har släktingar som får fästingbett regelbundet nästan, de har fått borrelia osv också. Någon gång, men så få att man kan räkna det på fingrarna, har jag sett små kryp på mig som jag tror kanske är fästingar. Men de har då inte suttit fast, utan bara varit att svepa bort med handen. Har ett syskon med samma erfarenhet, inte heller fått fästing, trots att vi båda krupit runt i mer gräs och åkermark än vad som kan vara lämpligt. Den här turen kan inte hålla i sig, ger mig tusan på att jag snart blir biten.

Jag är medveten om att jag nog kanske inte letat efter fästingar på mig så noga, kanske har jag fått massa fästingar på kläderna som sen givit upp och hoppat av. Men om man blir biten och den sitter kvar bör man ju märka det.
Piccante
Det är lite märkligt att fästingarna undviker vissa personer men inte andra. Jag har haft väldigt få själv ändå har jag bott ett år i östra sverige (Gotland) där de säger att det finns så mkt fästingar, jag fick ingen på mig. Sedan besökte jag ett riktigt fästingeldorado i bohuslän för några årsedan, det kröp praktiskt taget fästingar över allt, borstade bort mängder men jag fick aldrig mer än en som bet sig fast på mig per dag. De otäcka kräken har förmodligen olika smak?
kristerh
Jag har oxså klarat mig från att få fästingar, kanske pga att jag är uppmärksam och letar frenetiskt efter fästingar,
kan berätta om när jag var ute och cyklade för nåt år sedan på en stig som hade högt gräs om sig, när jag hade cyklat genom gräset och upp på en kulle tittade jag på mina ljusa kläder och det var säkert hundratals små små fästingar på kläderna, gissa om jag fick bråttom hem, var tvungen att passera gräset på vägen hem oxså, har nog aldrig cyklat så fort någongång wink.gif laugh.gif slängde cykeln i cykelrummet, av med kläderna fort som f... in med dem i tvättmaskinen och mig själv i duschen, efter det dammsuga "ingångsvägen" från dörren till badrummet.
kan tilläggas att jag aldrig mer cyklar i högt gräs ohmy.gif
krister
mulle
Det är vi människor som utsöndrar olika dofter / lukter som vissa insekter inte gillar.

Jag får böllebölder av vanliga myggor - min mamma blev aldrig ens biten...

Själv har jag numera färre fästingar sedan jag började äta antioxidanter dagligen under fästingperioden.

Vissa påstår att vitlök är bra, mig hjälpte det dock inte.

Bor man, som jag, i borreliabygd och är orolig för att få fanstyget kan man ha lopphalsband kring stövlarna. D.v.s. såna man sätter på hund och katt. (På bara ben får man däremot inte sätta dem).

Mulle
Pirum
CITAT (Leocarpus @ 13-06-2006, 12:14)
De otäcka kräken har förmodligen olika smak?

Kanske. Mygg, knott och andra flygande blodbanker ser mig som ett veritabelt smörgåsbord; de attackerar med vildsint frenesi och ger sig inte förrän de bunkrat upp för ett helt år framöver.

Vitlök ja, sånt gift äter jag inte, äter inget starkt doftande alls. Förutom att jag ibland har vanilj i chokladmjölken smile.gif

Fästingar är ett jämra otyg, och ett starkt skäl till att jag nog aldrig kommer att ha innekatter eller -hundar. Iaf inte på sommaren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon