njila
Vår varmkompost är på väg ut om jag inte snabbt får balans i den. Maken vill desinficera halva trädgården!
Mängder med korta tjocka vita maskar krälar inte bara på varann i tusental, utan klättrar upp på väggarna och sitter på insidan av locket. Vi har haft alltför blött i komposten, när värmen kom kom också flugor i mängder. Maken sprejade något flugdödande så de försvann, men maskarna blir bara fler och fler! Inte några långa smala kompostmaskar. Det är riktigt äckligt.
Tidigare har jag varvat med rikligt med nedklippta kvistar och flis och löv, men någon sa att de kanske inte varit tillräckligt gamla. Och hur mycket måste man vända på bedrövelsen. Nu har jag hällt ner sånt man köper till mulltoa i massor!
Jag använde kompostpåsar i någon vecka och då uppstod eländet. Är det likmaskar?
Hannele
CITAT (njila @ 12-06-2006, 18:23)
Vi har haft alltför blött i komposten, när värmen kom kom också flugor i mängder.
Maken sprejade något flugdödande så de försvann

Man ska täcka komposten med något torrt, typ sågspån,
annars har man flugor hela tiden. Lite fler svar och komposttips.
Katti med torpet
Undrar om det inte kan vara fluglarver? (maggot) Tror jag fick det svaret när jag själv hade samma problem ett tag. De kom när jag hade lagt i fisk eller köttrester, vet inte om de ger extra gynnsam miljö för äcklen.
Sen dess är jag försiktig med sådana rester och har aldrig mer råkat ut för vita larver.
njila
Känner att jag skulle behöva läsa någon bok i ämnet, om inte annat för att övertyga maken om att det ska vara mask överallt sad.gif . Det lär han inte bli lycklig över, likmaskar, han har inte sett än att de nästan kryper ur tunnan. Då kommer han att skrika en hel del om miljörörelsen, och så är komposterandet från hans sida över! Om det är fluglarver har vi en miljon flugor runt tunnan inom en vecka, ve och fasa!
Jag har täckt över riktigt mycket, med flis. Vi är en stor familj så tunnan blev halvfull på en månad.
Goda råd behövs i mängder för att inte larverna ska bli en äktenskapskonflikt!
anna_rispan
Balansen mellan kol och kväve
I en varmkompost finns mycket hushållsavfall som är kväverikt. Stor betydelse för nedbrytningens hastighet och slutresultat är balansen mellan kol och kväve, som betecknas C/N-kvot. Blir det för mycket kol går nedbrytningen långsamt. För mycket kväve ger ammoniaklukt och kväveförluster till luften.

Bästa C/N-kvoten är 25-50/1. För att balansera hushållsavfallets kväve blandas det i behållaren hela tiden med torv, löv, halm, bark eller sågspån.

på alternativ.nu
uno
Enda chansen att hindra flugorna att lägga ägg i kött eller i fisk är att täcka
dessa matrester. Själv täcker jag med ett lager jord. Synd att Din man inte är fritidsfiskare. Då hade han kanske uppskattat maggotsen.
Det finns köpare till Maggots. Kanske kan Du göra Dig en hacka.
Svante, zon 1
CITAT (njila @ 12-06-2006, 21:45)
Känner att jag skulle behöva läsa någon bok i ämnet, om inte annat för att övertyga maken om att det ska vara mask överallt  :( .  Det lär han inte bli lycklig över, likmaskar, han har inte sett än att de nästan kryper ur tunnan.

Nej, nej, nej, det skall inte vara sådana maskar i din kompost. När man lägger i sådant som flugor gillar (bl.a. kött och fiskrester) kommer de dit och lägger ägg. Äggen blir sedan fluglarver och det är antagligen det du har.

Enda sättet att slippa det är att täcka det man slänger med något flugorna inte äter. Det kan vara flis, sågspån, sönderrivet tidningspapper, gamla löv, hackad halm m.m. Täck med sådant material varje gång så blir du av med larverna på några veckor.
stina
Gör dom någon skada?

/Stina
Eva 33c
Nej det tror jag inte, inte så att de på någotvis förstör kompost matrialet. De bidrar nog till nerbrytningen på sitt sätt! Men de är ju lite äckliga i såna mängder! Det hände mig i våras att en dag var hela varmkomposten proppfull av svarta glänsande spyflugor! (Jag har komposterat hushållsavfallet i 12 år..men ändå) Ofta är matrialet lite väl blött efter vintern, trots allt fryser det yttersta lagret under de kalla månaderna. Jag ströade ordentligt (med kutterspån som suger upp fukt bra) och ställde upp locket några timmar. Sedan var flugorna borta, fåglarna såg rätt nöjda ut... sleep.gif
Så det är ingen katastrof. Balansen i en kompost blir bättre med tiden. Det är alltid svårast när man startar en ny utan att ha gammalt matria att börja med. Att läsa en bok är ingen dum ide heller! Det har jag gjort. smile.gif
SaraS
Här kommer från en utmärkt site under Göteborgs kommun: Den vanligaste förklaringen till att flugor förökar sig i komposten är att man snålat med strömaterialet så att flugorna kunnat lägga ägg i matavfallet.
Åtgärd: Täck komposten med ett lager blöta tidningar. Torka rent locket
och kanterna från matrester, larver och ägg. Lägg därefter på ytterligare
ett lager våta dagstidningar och se till att det täcker ut i kanterna. Denna
tätning av komposten ska sitta kvar i 14 dagar och gör att flugor och ägg
dör. Under tiden kan man fylla på nytt avfall ovanpå, men det är viktigt att lägga strö på matavfallet annars frodas flugorna igen. Efter två veckor kan man riva sönder tidningarna och blanda ner dem i komposten. Blir det då inte riktigt varmt kan man ge komposten en gödselkur. Vid smärre flugproblem kan ett flugpapper på lockets insida eller lite hett vatten räcka. Använd aldrig bekämpningsmedel!

Och här är länken! http://www.kretslopp.goteborg.se/BinaryLoa...le1&CollID=File

Du löser det, det lovar jag! Lycka till!
josohl
Jag brukar "gräva ner" nytt material när jag tömmer i hushållskomposten, jag gör en liten grop i mitten av komposten och tömmer det nya där, lägger sedan över från sidorna och toppar med lite sågspån eller löv. Jag brukar inte ha problem med flugor, och på vintern funkar det bra också, komposten är varmast i mitten och det är där man lägger i "ny mat". Min varmkomst frös inte på hela vintern, trots att den står i norrläge och att det var ovanligt kallt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon