Full version: Hoppsan...
mari_tres
Åkte till den lokala trädgårdsbutiken för att köpa sättlök. Kom hem med sätt löken, taklök, gråtimjan och två plantor amerikanska blåbär. Taklöken och timjanen ska jag ha i stenpartiet som jag ska bygga i sommar, men vad ska jag göra av blåbären???

Efter en del funderingar insåg jag att jag kommer att behöva göra en helt ny rabatt någonstans och insåg då raskt att det kommer att bli hemskt tomt i den rabatten om det bara ska stå två stackars plantor med blåbär. Jag HAR ju redan en surjordsrabatt med allehanda växter ( =bergvallmmo, hosta och ormbunkar.. det ska väl dit mer så småningom) men den står ju för skuggigt för blåbären.
Vilka växter trivs med lågt pH och sol/halvskugga? Kanske någonting lite högre i bakkant och så någonting marktäckande... vill nog inte ha så mycket till en början, det brukar fyllas på med tiden iallafall.

Några ideer någon? Och hur mycket sol vill blåbären ha? Antar att de inte vill ha full sol, men de ska väl inte stå skuggit heller? Och det får väl inte torka upp...

Finns det en bild på blåbär i höstskrud någonstans? Ska tydligen vara fint, så jag funderar på att sätta rabatten på framsidan, men jag vet inte...

Mycket funderingar... men jag blev ju helt tagen på sängen när jag kom ut i bilen och började titta i kassarna på vad jag hade köpt... Får liksom små blackouter... tror att det är obotligt, har haft sådana anfall tidigare också.
Hierokliff
(Mitt första inlägg här, efter att ha smygläst ett tag här på forumet)

Kul o se att någon har köpt amerikanska blåbär, vi pratade om det i eftermiddags och skall väl hitta något bra ställe att plantera dem på. så jag är klart nyfiken på om du får veta mera om dessa skvallerbär.
anna_rispan
jag såg en liten miniodling av amerikanskblåbär på håll en gång. den var placerad på en gräsyta kan man säga.

jag har fattat det som att den ska fungera i kommersielldoling på fält så då ska den väl klara sol. fast då får man säkert vattna, men även en rododedron kan växa o frodas i soligt läge om den får vattne. beror väl på om du har tillgång till sjövatten eller så o kan slösa med vattning.
malin72
här är en bra läsning ang blåbären wub.gif har planterat 2 st i år och väntar med spänning på att se vad som ska bli av dom rolleyes.gif
http://www.seglorabar.com/index_private.asp
denna sida hittade jag när jag sökte på blåbär här på forumet för att själv veta vad jag skulle göra laugh.gif laugh.gif laugh.gif
mari_tres
Tack! Verkar vara en bra sida, hinner inte titta så mkt just nu. Men vad är 100 ggr högr pH? är det mer åt neutralhållet, eller är det surare????
josohl
Jag är himla sugen på att prova amerikanska blåbär också. Hur fuktkrävande är de? Det är ju inte lätt att ordna sol, surjord och att det inte får torka ut!
PS. 100 gr högre pH är mer basiskt, dvs från surt mot neuralhållet. Dock är ju pH 5-5,3 som det står på Segloras hemsida klart surt.
vaniljstången
Hej!
För två år sedan planterade jag amerikanska blåbär i en rabatt tillsammans med rhodendendron, funkia och pioner mm. Rabatten är placerad i halvskugga. Första året blev en mager skörd, men förra året blev bättre. I år verkar de bli bättre skörd än någonsin.
När jag planterade blåbären mixade jag vanlig planteringsjord med rhodendendronjord, vet inte om man ska göra det, men det verkar ha fungerat bra i mitt land. (Har ganska kompakt lerjord, därför ville jag ge plantorna lite mer "luft"). Det finns fortfarnade plats kvar i min rabbat och det är inte omöjligt att jag planterar fler blåbärsplantor...

Tänk på att du behöver två arter för att du ska få bär på dina plantor!

Lycka till med dina blåbär!

//Petra
Lena Fransson
Hej
jag har en rabatt med sur miljö; gullviva, rhododendoron, hosta, löjtnatnshjärta, liljekonvaljer, iris, kabbeleka, och flera växter som jag inte kan namnet på. Jag skall ta reda på det. Vi har sol halvskugga där.
jag har även olika barrväxter där och klätterbenved, buxbom, ja det är en salig blandning och ekarna står alldeles intill. smile.gif
Lena
josohl
Hur fuktkrävande är amerikanska blåbär? Sol och fukt är ju en lite svår kombination ibland...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon