Shyme
Har lagt in några bilder i mitt album på buskarna vi har utanför vårt hus. De blommar för fullt just nu och är jättefina men vad är det??

http://www.odla.nu/album/showalbum.php?aid...4850&uuid=shyme

De verkar vara av samma, i olika färg.

Den lila började blomma först, är något buskigare i växtsättet och hade inte så mycket blad innan blommorna kom.

Den rosa/röda började blomma någon vecka senare, hade någom mer blad innan blommorna slog ut och blommorna är lite större än på den lila. Dessuom är den inte lika buskig i växtsättet.

De påminner på sätt och vis lite om rhododendron

Tyvärr är buskarna i vägen när vi gräver för dräneringen, men vet jag vad det är kasek ma nkan skaffae nya längre fram....
jegi
Azalea, bladfällande rhododendron.
Shyme
Ok, tack för svaret...
Jenny & Vilda
Hej Shyme (visst är det du från "septembertråden" ? :-) (Det här är "kottan81" under annat namn :-))

Jättefina buskar iallafall, du måste väl inte göra dig av med dem när ni gräver upp? Finns kanske nån annan plats de passar på i trädgården? Vi ska också gräva runt vårt hus såsmåningom men jag struntar i det just nu och planterar för fullt runt huset, jag försöker att gräva upp alltihopa när den dagen kommer rolleyes.gif
Shyme
hej!

Jo det är jag .....

buskarna har med all säkerhet stått där i ca 30 år och har troligtvis för mycket rötter för att vara lätta att flytta, får jag något ryck kanske jag testar.

men annars är jag nog inne på att skaffa något nytt exemplar när jag vet hur jag vill ha det....
Eva 33c
Rhododendron och Azakea brukar ha ganska "lättuppgrävda" rotsystem.
Så jag tycker du ska göra ett försök att flytta dem om du gillar buskarna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon