Shyme
Vi har i vår trädgård (första sommaren vi bor här) ett 3x5 stort jordgubbsland. När jag tittar på grannarna så har de vad som ser ut som svart plast mellan sina plantor, vad är det bra för? något man bör ha?

Dessutom så har de täckt plantorna med fiberduk, när jag sökt här på forumet har jag läst att man ska ta bort fiberduken när blommorna slår ut, våra jordgubbplantor blommar för fullt.

Bör man ha nät över den och hur gör manpå bästa sätt då??

Bör man vattna jordgubbarna??
anna_rispan
jag har inget täckningmellan mina jordgubbar. funkar det också. jag odlar ioförsig på ca en kvadratmeter så det kanske är skillnad?? på hur mycket man vill rensa o så alltså.

brukar vattna mina jordgubbar på friland. lite på måfå så där. har för mig att jag läst nånstans att de kan få massor av vatten. för att bären ska bli saftiga kanske?

jag lägger på fiberväv när bären ska börja mogna. så att fåglarna inte äter upp dem.
Lady Hamilton
Du kan lägga gräsklipp mellen plantorna om du vill.
Själv odlar jag jordgubbar och smultron i barnens gamla sanslåda (i den gamla sanden, så jag använder mig av gräsklipp av den anledningen)
Men annars tror jag att dina grannar använder sig av plast mellan plantorna för att slippa allt ogräs.
mulle
CITAT (Hamilton @ 13-06-2006, 00:08)
Du kan lägga gräsklipp mellen plantorna om du vill.
Själv odlar jag jordgubbar och smultron i barnens gamla sanslåda (i den gamla sanden, så jag använder mig av gräsklipp av den anledningen)
Men annars tror jag att dina grannar använder sig av plast mellan plantorna för att slippa allt ogräs.

Odlar du i sand helt utan mylla, Hamilton?
Mulle
Lady Hamilton
Jajja men! laugh.gif
KURT
CITAT (Shyme @ 12-06-2006, 22:34)
Vi har i vår trädgård (första sommaren vi bor här) ett 3x5 stort jordgubbsland. När jag tittar på grannarna så har de vad som ser ut som svart plast mellan sina plantor, vad är det bra för? något man bör ha?

Dessutom så har de täckt plantorna med fiberduk, när jag sökt här på forumet har jag läst att man ska ta bort fiberduken när blommorna slår ut, våra jordgubbplantor blommar för fullt.

Bör man ha nät över den och hur gör manpå bästa sätt då??

Bör man vattna jordgubbarna??

Den svarta plasten skall hindra ogräs från att komma upp. Men skall man använda det så måste det "nästan" läggas dit innan man planterar jordgubbsplantorna. Använder man plast så måste man också se till att släppa upp nya plantor ibland.
Annika i Korsholm, Finland
Du kan sätta upp pinnar i ändarna på någon jordgubbsrad och spänna ett presentpapperssnöre spännt och slätt mellan pinnarna. Då kommer det att vibera i luften och sjunga (föra oljud) ibland och det (och mina katter) håller fåglarna borta från mitt jordgubbsland. Jag sätter dit snörena när jordgubbarna börjar bli färdiga. Jag har 5 rader med jordgubbar och brukar ha snören över 3.

Snörena får gärna vara blåa och blanka på en sida. Mamma säger i alla fall att fåglarna inte tycker om blått. Snörena kan vara 10-20 cm ovanför bladen. Släta snören sjunger i vinden. När de börjar sjunga beror på hur spända de är.

Andra använder nät för att hålla fåglarna borta. Det har jag ingen erfarenhet av, så det får någon annan berätta om.
anna_rispan
Vilket bra o roligt tips. Det ska jag prova! Jag är nog ändå lite udda jämfört med de andra som odlar där jag har mitt land. :-)
lilla mamma
Det ledsamma med nätet är att småfåglarna ofta fastnar och dör
Pirum
Vi har en ram med nät över, kanske borde den vara lite högre, det återstår att se smile.gif

Täckväv med lite torv och bark, sedan jordgubbar planterade i detta.

Tillägg : vi har aldrig haft småfåglar fastna och dö, vare sig här eller i en nätskyddad rödvinbärsbuske, åtminstone vad jag vet. Men så har vi så många andra vinbärsbuskar osv i närheten för fåglarna att smaska på, de föredrar att hålla sig borta från näten då kanske smile.gif
Lady Hamilton
Ni verkar ha ett ganska finmaskigt nät (och dessutom snyggt!) och då är det inte lika lätt för fåglarna att "trassla in sig"
Lemonne
Den svarta plasten gör också så att bären inte blir jordiga, förutom att den håller ogräset borta. Nackdelen är att plantorna har svårt att reva, och då får du ingen föryngring i landet.

Att täcka jordgubbarna med fiberduk är ju för att påskynda blomningen. Påskyndar du den för mycket finns det risk att en frostnatt tar halva skörden. Vi frilandsodlare som lever på jordgubbarna, täcker ju bara vissa delar av våra odlingar för att få tidiga gubbar, men inte allt för att slippa riskera för stor del av skörden.

Lägger man på väv vid kartbildning, när det fortfarande blommar, finns det stor risk att de blommor som finns kvar inte pollineras, och då kortar du "jordgubbssäsongen".

Edit: Vattnar gör man för att jordgubbarna ska svälla, de blir saftigare, men ju mer vatten - ju mindre smak. Får man för små jordgubbar har dem det för torrt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon