Kristina zon 3
På torpet har vi 4 Rönnar på rad. Dessa var formklippta (stora runda bollar) när vi tog över. Vi har fortsatt att klippa. I år (mars) tog vi dock lite extra. Det har kommit nya blad på alla 4. Upptäckte nu att barken lossar ganska ordentligt. Någon som har en aning om vad det beror på, kan jag ha klippt för mycket, eller har de råkat ut för någon sjukdom. Jättetacksam för svar.

Kristina
Cilla
Barkfall kan ha många orsaker, se tidigare inlägg om barkfall på plommonträd.

Kraftig beskärning där man tar bort mycket bladmassa på en gång och där man orsakar stora sår försvagar alltid ett träd, men behöver inte vara orsak till era rönnars barkfall.
Kristina zon 3
Hittade tråden om plommonträdet. Visst är det på samma sätt med mina Rönnar, alltså stora bitar som sitter löst. Ser ut som om stammen växer men att kostymen (barken) är för trång och spricker. Det gäsmatta under Rönnarna så den kan jag ju ta bort och försöka få ned lite gödsel. Kom också att tänka på en annan sak, jag har ju inte sett några odjur, men har väl inte tittat så noga på träden. Däremot upptäckte jag i helgen att mina Kärleksört som växer i närheten såg ut att ha drabbats av något konstigt. De såg nästan lite torra en aning gula och möjligtvis en aning ätna på i kanterna. Kärleksöreten på andra platser i trädgården är frodiga och gröna. Får nog ge mig ut på spaning.

Kristina
Cilla
Kan vara torka också. Jag är inte säker på att torka ger barkfall, men det vore inte så konstigt.

Brken spricker på många träd i avlånga ovaler, särskilt på våra kultiverade, köpta träd. Detta är ofta virus eller tecken på härdighetsproblem. Barken värms upp kraftigt tidiga vårdagar innan savning, särskilt på sydsidan, och kyls ned snabbt på natten. Om trädets (individens) ursprung är ett sydligare än det står på så är det vanligt med olika härdighetsskador som dessa.

Men vanligtvis är barksprickorna ytliga (som viker ut sig som ellipser i längsled på stammen) eller smala (djupa sprickor, ofta frostsprickor) och ger inte barkfall i stora schok.

Prova att ta upp grässvålen, särskilt i området kring dropplinjen där krongrenarna slutar. Gräv grunt, rötterna finns ofta strax nedanför svålen.

Gödsla försiktigt med natugödsel, t ex kogödsel. Vattna och om du vill - så ettåriga växter. Gröngödslingsväxter är bra, men även andra ger god effekt. Mer här http://www.juniper.se/tradvard/grongodsling.htm. Fröna finns att köpa i handeln.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon