Full version: Räv och katt?
Ninni
Hej
Vi har ett rävgryt intill vår sommarstuga. Det är spännande att få se räv på nära håll, rävungarna är så orädda. Men nu har vi två katter som strosar omkring på tomten också. De är vanligtvis innekatter (birmor) och inte så vana vid utelivet.
Nu är vi så rädda och vågar knappt släppa ut dem. Vad tror ni, är det någon risk att rävungarna tar katter? (Rävmamman förstår jag att hon skulle kunna klara av det, men hon håller sig undan dagtid).
Ninni
Försöker mig på en större bild smile.gif
mulle
Jag bor i en by med ett stort bestånd av både räv och mårdhund. Och med många välmående katter i varje gård. Jag har inte heller någonsin hört om att räv skulle ge sig på katt. Så jag tror nog inte att ni ska behöva vara rädda för era kissor!
Njut av de förtjusande rävungarna! wub.gif
Jag känner till rävungar som t.o.m. har lekt med boll!
Mulle
Lady Hamilton
Rävungarna vill nog endast leka med katterna men kan nog skada dem rejält. Räv mamman däremot hon kan säkert ta katterna.
Det är tyvärr väldigt vanligt att rävar tar katter i "räv-rika"områden om de saknar mat.
kristerh
(på tal om katter) läste ni om katten som jagade en björn upp i ett träd, tror det var någonstans i usa eller canada, läste om det förra veckan, katten jagade upp samma björn 2 gånger i trädet. laugh.gif
krister
Tezzla
CITAT (mulle @ 13-06-2006, 10:09)
Jag bor i en by med ett stort bestånd av både räv och mårdhund. Och med många välmående katter i varje gård. Jag har inte heller någonsin hört om att räv skulle ge sig på katt. Mulle

Jag vet tyvärr en hel del kattägare som blivit av med sina katter p.g.a. räv, så jag skulle inte gärna släppa ut mina katter om det fanns räv i krokarna...
Airamya
Visst är det så att räven kan ta en katt, det händer titt som tätt. Vi har dock räv här och min katt får gå ute, dock inte nattetid. Räven är ju inte speciellt aktiv på dagen, framför allt inte bland folk/villor/bostäder men kommer smygandes på kvällen o natten.
Så katten o kaninen får vara inne nattetid hos mig. Det enda räven lyckas sno från mig ibalnd är en o annan råhud (jag undrar var han/hon gör av dom? unsure.gif )
Inga från Närke
Vår granne blev av med sin katt av en räv. De hittade kvarlevor vid grytet, när de var ute och gick. Så nog skall du se upp, bygg en inhägnad gård till din katt så den kan vara ute. Det kostar inte så mycket lite kycklingnät och lite bräder och några hyllor att vara i och kanske en klätterställning. Då kan du släppa ut den lite mera utan uppsikt.
mulle
OK, jag ger mig. Rävarna här måste ha gott om annan mat!
Mulle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon