Full version: Garberobsblomma
Tjoppa
Jag har en garderobsblomma som har vuxit sig stor och gles. Alltså inte så många "grenar".
Min mor säger att jag bara kan skära av en gren och så kommer den att förgrena sig mer, stämmer det?
Kan jag använda grenen som stickling sen?
Alexander-VG-zon3
jag tror inte dom förgrenar sig har alldrig hört det .
men sticklingar går ju att ta men även där har ajg hört annars går dte jätte lätt elelr jätte svårt
catlady
Garderobsblommor förgrenar sig inte, men får nya skott/stammar från rotbubblan om den blir väl omhändertagen (ljus, vatten och NÄRING). Dessutom kan den ju blomma om du har tur! smile.gif
Killensomvillhagrönafingrar
Jag har ett litet tips biggrin.gif
Helt ovetenskapligt dock men det fungerar för mig.

Låt den så och må bra med allt som catlady sa ett bra tag. Sedan ställer du in dem mörkt. Efter ett litet tag skjuter det upp nya lite överallt.

Visserligen skickar de upp nya lite då och då ändå men denna metod fungerar bra för mig.

Kom på den då jag hade en över och satte in den på toaletten.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Killensomvillhagrönafingrar @ 13-06-2006, 16:06)
Jag har ett litet tips biggrin.gif
Helt ovetenskapligt dock men det fungerar för mig.

Låt den så och må bra med allt som catlady sa ett bra tag. Sedan ställer du in dem mörkt. Efter ett litet tag skjuter det upp nya lite överallt.

Visserligen skickar de upp nya lite då och då ändå men denna metod fungerar bra för mig.

Kom på den då jag hade en över och satte in den på toaletten.

fast är du säkert att det var ljuset som gjorde det att dte blev mörkare så det inte var fukten från där dne ståd elelr satte du den bara i ett litet toa.
wub.gif
men ska någ testa det å säta dne mörkare å se vad som händer
Tjoppa
Aha, då kanske jag ska prova att ställa in den i badrummet ett tag då.
Har ju iofs inget fönster, men om dörren står öppen kanske det inte gör något? huh.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Tjoppa @ 13-06-2006, 23:23)
Aha, då kanske jag ska prova att ställa in den i badrummet ett tag då.
Har ju iofs inget fönster, men om dörren står öppen kanske det inte gör något? huh.gif

den klara inte sig i mörker .
men den kan stå i nord å inne i ett rum men inte i total mörker med en öppen dörr för jag tror inte dne dörren hjälper så mycket om den inte står brevid en söderfönster
Killensomvillhagrönafingrar
Flaxss: hmm fukten var det nog inte då det enbart är en liten toalett och jag siktar rätt bra. Bra ide annars, gödsel och fukt tongue.gif

Jag håller till fullo med om att de inte klarar sig utan ljus, men som det känndes kom de nya just för att det saknades ljus. Det kändes som om den sköt nya för att ta tillvara på det lilla ljus som fanns.
Alternativt så skulle den så skulle den skjuta nya ändå och det råkade bara bli då biggrin.gif
Scout
Jag tror också på mörkerteorin, både min och min flickvänns garderobsblommor sköt upp nya skott i vintras när det var som absolut mörkast.

Men jag vet inte om det bara är att den fick lite ljus eller om det är att vinterns korta dagar ger korta perioder av ljus och långa perioder av mörker som utlöser produktionen av nya skott. För sen jag flyttade in den från det ljusa vardagsrumsfönstret till det mörka sovrumshörnet har den inte fått några nya blad.

Men jag vet att vissa växters blomning styrs av hur korta/långa ljus och mörkerperioderna är under dygnet. Kanske är samma tema här?
jennyp
min stod i mörkt sovrum över vintern, ställde fram den i fönstret närmare våren och den blev säkert dubbla storleken huh.gif wub.gif

catlady
Jag satte om i större krukor och passade på att dela på min denna våren. Det visade sig att jag hade tre stora rotbubblor i en liten kruka... I de nya krukorna växte de snabbt tio cm och sköt nya skott. Garderobsblommor är så tacksamma! wub.gif
Det är väl med dessa som med andra långlivade växter; Om de stått mörkare ett tag och sedan får ljus så tror de att det är vår, och kanske bestämmer sig för att försöka föröka sig. Mina står i norrfönstret nu och får ett par timmars solljus på morgonen, ordentligt med vatten och näring var eller varannan vecka. De mår prima! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon