Full version: Blå bergvallmo
Biggan_
Jag köpte en liten planta blå bergvallmo som jag hade planerat att ha i rabatten på husets norrsida. Men jag har blivit lite konfunderad för på odlingsbeskrivningen som följde med plantan står det bl.a: placering sol, täck över på vintern.
Men vad jag har läst mej till på många ställen så vill denna planta stå i skugga eller halvskugga.
Min rabatt får kvällssol och ligger delvis under utskjutande tak, så jag tänkte att det blir ju perfekt eftersom den inte tycker om vinterväta.
Jag har rensat bort mängder av gul nunneört (som trivs alldeles för bra där), och i rabatten finns också julrosor, fingerborgsblommor, klematis och diverse vårlökar, så rabatten ligger ju inte för mörkt för dessa växter.
Om jag blandar pås-kogödsel och rhododendronjord eller torvmull och sätter bergvallmon i denna rabatt, tror ni den har en bra chans då?
mulle
Jag har försökt med den blå bergvallmon tre år (tre gånger) enligt konstens alla regler - rhodomylla, skuggigt, halvskuggigt, vandrande sol - men, nix, den vill bara inte bo hos mig. En gång har jag också försökt så men det blev inte bättre resultat av det heller.
Jag kom då fram till att det antagligen är mitt extremt kalkhaltiga bevattningsvatten som är boven i dramat, att växten helt enkelt är superkänslig för kalk.

Men i Gröna Rum var för något år sedan ett inslag om en kvinna i norra(?) Sverige som hade en hel äng av blå bergvallmo. Gudomligt! De stod faktiskt i ett soligt läge för jag minns att jag funderade över det.

De rabattförhållanden som du beskriver tycker jag att låter som en alldeles korrekt utgångspunkt. Som perennböckerna beskriver att de vill ha det...

Hm. Du måste berätta nästa år hur det lyckades!

Och så får vi vänta på svar från de odlaiter som har jättefina exemplar i sina rabatter...

Mulle
kerstin z5-6
nää ... bergvallmo är inte alls någon extrem surjordsväxt ,Hannelotte i dalarna odlar den på leråker
Den vill ha fuktig mullig jord -gärna påsjord som har torvblandning -+ ev lite extra torv för fukten -därutöver kodynga -påse går bra
Sant är kanske att den ogillar vinterväta -men i norr har vi inte de problemen
Den kan stå i sol blir vacker o fet då förutsatt att den har bra med fukt
Upphöjda torvpartier med sol em kväll ger

frodiga ex :)tex
kanske få ni i söder bara finna er i att detta är en norrlandsväxt som växer som ogräs, bara man bor norr om dalälven laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

M.shelidonii -den klart blå -kallas även fertil blue group är den mest lättodlade
betonicifolica, ljust blå den mest långlivade -mitt ex är nog 12 år gammalt o sitter i ren lera , alla är de hungriga o vill ha kodynga varje vår för god överlevnad
Ullet
Måste skratta lite. Jag köpte en Meconopsis "lingholm" för några år sedan. Hade också läst detta med halvskugga etc och vördade denna planta enormt. Den sattes ned i en solig rabatt (ingen annan fanns att tillgå vid den tiden) i välgödslad kompostjord, ungefär alla fel på en gång. Den har nu två (!!) rosetter, efter tre år, den självsår sig o mår underbart bra. VAd jag gör som får den att vilja leva med mig vet jag inte. Men jag har lyckats ta död på en planta silverarv så jag tycker växter gör lite som dom vill jag. Endera lever dom eller så dör dom, dom får välja själva är min devis i trädgården. Men jag tror bergvallmon är mer kinkig söderut än häruppe pga övervintringen är mer optimal här o blötan söderut gör att den misstrivs.
Ewa L
Jag måste väl tillhöra de som bor söder? unsure.gif

3:e året med min Blå bergvallmo och i år belönar den med måååånga knoppar. Placering? Typ woodland med mkt lite sol.

Silverarv, lupin och dubbelt tjärblomster — de har däremot gått hädan! De som skall vara typ ogräs.
Likadant med Purpurklätt, den överlever varje år men jag får bara en rosett.
mulle
Hemligheten är kanske att man ska ha blå fingrar och inte gröna... (Eller svarta som mina är för jämnan...)
Jaha, suck, det blir väl å köpa en planta till då...
Skam den som ger sig..
tongue.gif
Mulle
kerstin z5-6
Shelidonii blue fertil group o Lingholm är samma typ av planta -jaga den ni som vill ha en tålig variant -Ge inte upp smile.gif smile.gif smile.gif
Biggan_
Så vackra dina vallmor är Kerstin, jag blir hemskt sjuk när jag ser dom! rolleyes.gif
Det var minsann lite olika bud på hur man skall få dem att trivas och må bra.
Jag planterar plantan i rabatten som jag tänkt mej och blandar upp kogödsel och rhododendronjord med lerjorden jag har i rabatten.
Skall bli intressant att se om den överlever. Jag rapporterar resultatet nästa år.
Jag skall spana efter Lingholm också! blink.gif
Men visst är det så att vissa växter har man tumme med och andra inte, men utmaningar är alltid kul.
Tack för att ni tog er tid att lufta mina tankar lite.
Kajsa

Har min i en ganska upphöjd rabatt, en rabatt som är sandig i botten och sedan har jag vräkt på med kogödsel, lövkompost genom åren.
Har massor av liljor som trivs här. Har sått en del småplantor som jag satt ut runt om i rabatterna, vi får väl om dom också ska trivas.
Men inte verkar det vara någon svårare perenn.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon