Full version: Stickling frn pionros
catlady
Fick underbara pionrosor fr ngra dagar sedan och undrar om ngon har erfarenhet av att ta sticklingar frn sdana? r det svrt att f dem att gro eller fungerar det som vanligt = 5-10 cm lnga med liten "skott-knyck" i toppen, ner i jord, hll fuktig?
kerstin z5-6
Vad r pion ros ? r det en ros funkar stickling utmrkt
catlady
Ok, dessa tv olika namn frvirrar mig ocks. Men jag menar allts pion, inte ros! smile.gif
Ophelia
Pion frkas med delning eller frn. Men varfr inte testa? Blanda d hellre till en blandning av sand/torv och stick de rtartade delarna i det. Tck med plast (minivxthus, plastpse).
catlady
Det ska jag nog gra! Men vad menas med rtartade?
Ophelia
De delar som r saftiga (vilket frmodligen r hela delen om det r en rtartad pion du ftt bukett av, finns ju ven trdpioner).
Betty
Jag gissar att du menar Rosenpion. Hr r en lnk med info och bilder p en sn: Rosenpion
Ophelia
CITAT (Betty @ 15-06-2006, 17:35)
Jag gissar att du menar Rosenpion. Hr r en lnk med info och bilder p en sn: Rosenpion

Mycket vackra! smile.gif
Betty
Jag har en frsdd rosenpion som r tre r nu. Den blommar nu med sin allra frsta blomma, s fin! smile.gif
Ophelia
Bladen verkar vara s fragila jmfr med andra pioner. Som sidenpapper wub.gif
catlady
Nej, det r vanlig fylld jag menar. Det r bara det att jag trffat folk som kallar sjlva pionblomman fr pionros av ngon anledning. Men jag slutar tvrt med det nu!
Ja, d r de rtartade jag ftt. De brjar hnga s smtt s nu r det dags att stickla! Men eftersom jag bara har balkong i innerstaden s tror jag att jag provar med planteringsjord och plastpse. Det knns lite ondigt att kpa stora sckar sand och torv...
Har dessutom varit och tagit ngra pionfrer ur morsans trdgrd och slngt dem i jord. Fr se om det kan bli ngot dr om det inte fungerar med sticklingar...
Tack fr alla svar! wub.gif
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon