catlady
Fick underbara pionrosor för några dagar sedan och undrar om någon har erfarenhet av att ta sticklingar från sådana? Är det svårt att få dem att gro eller fungerar det som vanligt = 5-10 cm långa med liten "skott-knyck" i toppen, ner i jord, håll fuktig?
kerstin z5-6
Vad är pion ros ? är det en ros funkar stickling utmärkt
catlady
Ok, dessa två olika namn förvirrar mig också. Men jag menar alltså pion, inte ros! smile.gif
Ophelia
Pion förökas med delning eller frön. Men varför inte testa? Blanda då hellre till en blandning av sand/torv och stick de örtartade delarna i det. Täck med plast (miniväxthus, plastpåse).
catlady
Det ska jag nog göra! Men vad menas med örtartade?
Ophelia
De delar som är saftiga (vilket förmodligen är hela delen om det är en örtartad pion du fått bukett av, finns ju även trädpioner).
Betty
Jag gissar att du menar Rosenpion. Här är en länk med info och bilder på en sån: Rosenpion
Ophelia
CITAT (Betty @ 15-06-2006, 17:35)
Jag gissar att du menar Rosenpion. Här är en länk med info och bilder på en sån: Rosenpion

Mycket vackra! smile.gif
Betty
Jag har en frösådd rosenpion som är tre år nu. Den blommar nu med sin allra första blomma, så fin! smile.gif
Ophelia
Bladen verkar vara så fragila jämför med andra pioner. Som sidenpapper wub.gif
catlady
Nej, det är vanlig fylld jag menar. Det är bara det att jag träffat folk som kallar själva pionblomman för pionros av någon anledning. Men jag slutar tvärt med det nu!
Ja, då är de örtartade jag fått. De börjar hänga så smått så nu är det dags att stickla! Men eftersom jag bara har balkong i innerstaden så tror jag att jag provar med planteringsjord och plastpåse. Det känns lite onödigt att köpa stora säckar sand och torv...
Har dessutom varit och tagit några pionfröer ur morsans trädgård och slängt dem i jord. Får se om det kan bli något där om det inte fungerar med sticklingar...
Tack för alla svar! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon