Ingrid på Västkusten
15-05-2003, 08:12
Hallon,
Båda mina plantor har överlevt nu för andra året - speciellt denna hemksevinter. otroligt men sant!
Hälsar Ingrid upphetsat!
Kristina zon 3
15-05-2003, 09:05
Hej Ingrid!
Dip.....Har jag ingen aning om vad det är, men Ruccolla

är väl sallad. Nu är jag väl inne på helt fel ställe, men jag skrek också JIPPIE!!!

igår när jag upptäckte att de två jättestora Hostorna som jag fick förra året hade överlevt, har letat efter livstecken i flera veckor men inget sett tills igår. Fast kanske rätt ställe ändå, för de fick bo i trädgårdslandet över vintern.

Lycklig ägare till 2 hostor (kanske därför på skämthumör)
Kristina
Kerstin i Malmö
15-05-2003, 13:15
Kristina
Hostor är sena - och seglivade! Det är en stor favorit i trädgården och hitills har alla utom en av mina visat rejäla livstecken. Jag har väl en femton stycken, både namngivna och köpta i storpack.
Delade på två härom veckan och redan efter ett par dagar ser man att dom nya plantorna växt!
Kerstin
Ingrid på Västkusten
15-05-2003, 13:23
Diplotaxis kalls ofta vild ruccola - elelr sandsenap. Lite skarpare släkting - jag äälskar den!
Bra gjort i zon 2 va?
Hostorna är inte riktigt uppe ännu - ser lite blåa 'spjut' som kommer nu - de är oftast lite senare än vanliga perenner - helt ok.
Härlig tid just nu!
Hälsar Ingrid
Kerstin i Malmö
16-05-2003, 07:27
Måste se om jag kan hitta vilken sorts ruccola jag har... Den är också ganska skarp tycker jag om jag jämför med affärens. Dessutom ser den inte riktigt likadan ut heller. Vet du Ingrid hur många olika sorter det finns?
Kerstin
Ingrid på Västkusten
16-05-2003, 09:52
Namnsorter ett antal faktiskt - men vad jag TROR - skall provodla en del i år om jag bara får till mina bäddar (STÖÖÖ_ÖN) så är det tam å vild *egentlgien* - den vilda är en annen art enligt botanikerna - smakar ungefär likadant lite mera tandade blad och är perenn.
Hälsar Ingrid
Jag hade vild ruccola för några år sedan och den kom mycket starkt det andra året; tidig och god till sallad. Rötterna var i hästväg när skulle ta bort några plantor, kraftiga och flera decimeter långa.
Men tredje året var den helt död. Samma sak hände när jag sådde nya igen. Antingen var det en tillfällighet eller så tenderar den att vara tvåårig i vårt klimat.
Ingrid på Västkusten
17-05-2003, 07:12
Ber om ursäkt för att ha räknat fel......*LOL* på vintrarna!
Det är faktiskt tredje året för mig - den har överlevt två vintrar varav den sista 'hästvintern'.
Hälsar ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.