Full version: Vad göra med Äpplen
ambly
Hej,

Vi har ett äppleträd med några vitgröna äpplen, väldigt ljusa är de.

Vad änvänder man bäst den sortens äpplen till (om någon kan tänkas veta var sorten heter vore jag tacksam)

Har funderat på mos, saft och juice.

Hur gör man juice?

Ideér och recept tages tacksamt emot!
KURT
När på året mognar de och hur stora är de och i vilkem växtzon växer de i?

Kan det vara sommaräpplet Transparent Blanche ? Det mognar redan i början av augusti och klarar sig ända upp till zon 6 el 7.

Skall man göra juice så skall äpplena pressas eller passeras. Äppelmos kräver enhel del jobb, men den hemgjorda brukar vara mycket godare än den köpta, speciellt om man gör den med mindre mängd socker 8men då måste den förvaras i frysen). Annars kan man ju göra pajer och sockerkakor och liknande med äppelbitar i. Man kan också frysa skalade skivade äppelbitar (de bör ligga i vatten med citronsyra eller askorbinsyra för att inte bli bruna). Man kan också skiva äpplen tunnt och torka.
Whiskuchi
Är inte Transparent Blanche mjöliga? Då blir juicen grumlig, jag använder mina till mos istället biggrin.gif
ambly
Kan nog stämma att det är Transparent Blanche. Bor i zon 2.

Vi har bara bott här ett år och förra året så hade vi huset att fokusera på så det blev inte mycket tid över till trädgården.

Äpplena mognade nog rätt tidigt och ramlade ner från trädet sedan.

Jag tittade på att köpa en råsaftcentrifug för att göra jos med, någon som har erfarenhet av en sådan.

Det lilla jag tittade på äpplerna så tyckte jag att de var rätt smaklösa och mjuka. Hur funkar det i pajer och liknande?
Ninni
Att göra egen äppelmos är lätt, man behöver bara en "mosvagga". Det är sorts sil som man pressar de kokta äpplena igenom. Vi köpte vår på konsum för under 100-lappen.
Jag kokar äpplena med skal och kärnor och allt, sen pressar jag dem genom silen. Bara att frysa in (nyttigt utan socker). Vill man ha socker i så får man koka upp moset på nytt och ha i socker!.
Ninni
tarzan
Hejsan !!

Jag brukar göra äppel dricka av mina äpplen,

Här kommer ett jätte enkelt recept:

1 1/2 kg äpplen, Även fallfrukt
1 l vatten
1 msk citron syra
2 krm natriumbensoat
2 dl socker per avrunnen saft

Skölj äpplena, skär i mindre delar, och riv ner allt i en matberedare, med skal och kjärnhus

Blanda fruktmassan med vatten, citronsyran, och bensoat i en bunke/gryta av rostfrittstål.
Låt stå kallt ett dygn. Rör då och då.

Häll sedan allt i en saft sil, Låt stå ca20 - 30 min

Mät upp saften, Tillsätt socker och rör tills det löst upp sig.

Häll upp på flaskor/ KLART (förvara svalt)
catlady
Jag använder inte några specialinstrument som mosvagga när jag gör mos, jag bara ser till att skala och kärna ur innan jag slänger äpplena i kastrullen. Mos är verkligen världens enklaste! smile.gif
Vi gjorde jättegod chutney med chili, och eftersom äpple innehåller pektin så krävs det nästan att man har med några när man gör alla sorters marmelad och sylt; som jordgubbssylt, tomat- eller plommonmarmelad (förutom i äppelmarmeladen...). Vi gjorde också äppelcider som vi sedan värmde och blandade med lite rom. Det var gott! Inlagda äpplen i vin, sprit eller bara vaniljäpplen, och så massor med äpplepaj! Sedan är äpplen både gott och nyttigt i sallader och tillsammans med ugnsstekta rotfrukter och lök. Bara fantasin sätter gränser! biggrin.gif
Sommartorparn
Jag fyller dom i plastkassar och lägger i frysen , sedan kan man använda dom efter behov till det man har lust med, mos, paj, matlagning... (Skalar med potatisskalare när dom är lite halvtinade. Låter man dom tina helt funkar det inte. )

Om du har mycket äpplen så kanske du kan köra dom till ett musteri. Blir jättegott!
Ninni
CITAT (catlady @ 15-06-2006, 14:40)
Jag använder inte några specialinstrument som mosvagga när jag gör mos, jag bara ser till att skala och kärna ur innan jag slänger äpplena i kastrullen. Mos är verkligen världens enklaste! smile.gif

Vill bara förtydliga att med en "mosvagga" för en hundring så slipper du det tidskrävande arbetet med att skala och kärna ur, bara lägga i kastrullen och koka sönder...
catlady
Fast jag gillar kortkokt mos med äpplebitar kvar i... mums! smile.gif
netaave
Knäckig äppelpaj med nötter (ca 6 port.)

5-6 äpplen
125 g hasselnötter
100 g smör
1 dl strösocker
1 1/2 dl vispgrädde
2 msk vetemjöl

Skala, kärna ur och klyfta äpplena tunt.
Hacka nötterna grovt.
Blanda nöthack, smör, socker, grädde och mjöl i en kastrull
och koka upp under omrörning.
Lägg äppelklyftorna i en smord form och bred smeten över.
Grädda i 200 gr. ca 20 min tills äpplena är mjuka och knäcken fått färg.

Servera ljummen med mjukrörd vaniljglass.
Siv i Bollnäs
Ninnis "mosvagga" är faktiskt ingen dum idé. I de receptböcker jag har nämns flera varianter av hur man kokar äppelmos, men att passera de kokta äppelbitarna där allting är kvar från början, både skal och kärnhus, rekommenderas om man vill ha ett särskilt gott och smakrikt resultat. Jag har prövat både detta och det färdigrensade sättet och kan intyga att det blir en markant skillnad!
Hälsningar Siv biggrin.gif
Sommartorparn
CITAT (Ninni @ 18-06-2006, 16:28)
CITAT (catlady @ 15-06-2006, 14:40)

Vill bara förtydliga att med en "mosvagga" för en hundring så slipper du det tidskrävande arbetet med att skala och kärna ur, bara lägga i kastrullen och koka sönder...

fast sånt som är dåligt och maskätet måste man väl skära bort i alla fall....

eller? wink.gif

tycker att det är en hel del jobb med det ......

annars är väl just poängen med mosvagga att skalen och kärnhusen ska ge smak åt moset..... så det förlorar man på att skära bort
titti49zon6
Äppelchips är gott
Skölj äpplena,skiva tunnt och lägg skivorna på en bakpappersklädd
plåt, sikta florsocker på äppelskivorna
In i 100 grader varm ugn 4 timmar
Jag har varmluftsugn så jag sätter in 3 plåtar samtidigt
Gjorde en omgång i fredags och gubben satte i sig allt i ett nafs,hann nästan inte smaka själv men dom jag fick i mig smakade gott
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon