Full version: Ogräs?
netaave
Är detta ett ogräs?
Bilden är tagen i en konstig vinkel för att inte få med min skugga, bladen är breda och ca 30 cm långa, har hamnat mitt i nunneörten.
Ser "riktig ut" tycker jag och har inte vågat röra den.

netaave
Är det verkligen ingen som vet, bladen ser ut som förväxta maskrosblad men är lite ludna.
Bjäbban
Kanske något helt unikt..... unsure.gif
karjo
Nu gissar jag helvilt. Utan särskilt mycket eftertanke... Kan det vara de som jag om bla min mor kallar för "halv åttor", de blir knappa metern höga och blommar gult, slår ut på kvällen. Ringer det några klockor? unsure.gif
cala98
Ålandsrot?
netaave
CITAT (karjo @ 13-06-2006, 22:20)
Nu gissar jag helvilt. Utan särskilt mycket eftertanke... Kan det vara de som jag om bla min mor kallar för "halv åttor", de blir knappa metern höga och blommar gult, slår ut på kvällen. Ringer det några klockor? unsure.gif

Nej men jag sökte på ålandsrot och det kan vara det, men då måste den bort illa kvickt innan den kväver nunneörten och salviorna.
Jag gillar inte gula blommor heller om det inte är vårblommor, men den här verkar ju pampig så den ska nog få flytta ner i slänten.
Måste isf varit ett sådant frö i någon påse, för den ska ju bara finnas upp till mälaren och jag bor ju ett par mil norr om den.
Eva 33c
En gissning till; något slags kungsljus, Verbascum. De sprider sig ju lätt med frö och kan dyka upp i en trädgård där man inte själv odlat sådana. Det finns bådet tvååriga och perenna varianter. Men en del av dem har just lite ludna blad, men det kanske ålandsroten också har. Vad vet jag smile.gif
netaave
Upp ska den iaf, vi får väl se vad det blir av den där bladrosetten.
Fortsättning följer smile.gif
*Stintan*
Inte ser det då ut som kungsljus, men jag kan ju ha fel rolleyes.gif
Eva 33c
CITAT
Inte ser det då ut som kungsljus, men jag kan ju ha fel

Kanske inte, men så här ser en av mina ut, fast den har kommit lite längre. Den har i alla fall ludna blad.

Jag gissar att den är en Verbascum thapsus,den har kommit oinbjuden , men det finns flera inhemska varianter. Här finns lite mer info
Men som sagt det är bara en gissning smile.gif
netaave
Idag grävde vi upp den, rötterna var så insnärjda i nunneörtens att plantorna inte gick att separera, så nu har jag ingen blå nunneört i rabatten längre. *snyft* jag som var så glad åt den i år. Risken är väl att salvian är borta också för jag har inte sett några spår efter den.
Vi grävde iaf ner den i slänten så det är bara hoppas att nunneörten inte kvävs, så jag kan titta på den där i stället.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon