Någon som har tips på om det går att göra något snyggt till kaprifolen att klättra på? Har sett snygga "kupoler" i sånt lite rostigt material (hm) men de kostade 400 kr och jag behöver två....
Och det ska inte se för plastigt ut heller. De kommer att stå i blickpunkten så det ska helst vara någorlunda snyggt osså!
Jag har för mig att Granngården nyligen gjort reklam för pelare och liknande för växter att klättra på, men nu kunde jag inte hitta den reklamen igen. Jag tror det i deras fall var i trä, som smala pyramider.
emmsing75
14-06-2006, 20:06
Jag har köpt 3 långa runda träpålar (kanske 2 meter) på bauhaus och knackat ner i marken så att de alla lutat inåt motvarandra och sen dragit lite grov ståltråd längst upp så att det sitter ihop ordentligt. (Blir ju lite som ett indiantält fast utan djurhud förstås!

)
Kaprifolen är sen planterad mitt i och liksom klär in träpålarna så att det blir som en grön och blommande avlång kon eller hur man nu ska uttrycka sig. Det blir rätt bra ialla fall och är ju rimligt billigt. Kaprifol har ju en tendens att växa ganska mycket o fort så vad du än skaffar så bör det ju vara lite rejäla "klättringsanordningar".
Madeleine1
14-06-2006, 20:46
Armeringsnät!
Ophelia
14-06-2006, 20:55
CITAT (Madeleine1 @ 14-06-2006, 21:46)
Armeringsnät!

Ja det är supersnyggt. Kan ju användas på olika sätt
Katti med torpet
14-06-2006, 22:39
Har själv tänkt göra en lite mer arbetskrävande kaprifolklätterställning enl följande idé.
Man tager 6 el 8 kraftiga armeringsjärn (ca 2-3 meter långa) bjöjer till ena änden så att man får en böj med kanke 50 cm diameter. Nu har man de vertikla delarna.
Gör sedan några runda ringar av armeringsjärn, diameter 50-80 cm kanske. De skall bilda horisontaler i ställningen.
Sen svetsar men ihop alla järnen med de runda ringarna så att ställningen får formen av en stor svamp. Den trycks ner runt kaprifolen som nu kan växa upp på ställningen och välla över kanterna som en fontän.
Detta förutsätter ju dock att man har tillgång till svets...
colamor
15-06-2006, 08:02
Jag tror att dom på äntligen hemma för nåt år sedan gjorde ett sk "rosentorn". Det skulle fungera jätte bra. Tror att man kan kontakta tv 4 för ritningar. Lycka till
Mattsson
19-06-2006, 15:19
Vart kan man köpa armeringsnät i Stockholmstrakten? Helst en firma som kan dela upp det i sådana bitar man skulle vilja ha....
kristerh
20-06-2006, 12:11
CITAT (Mattsson @ 19-06-2006, 16:19)
Vart kan man köpa armeringsnät i Stockholmstrakten? Helst en firma som kan dela upp det i sådana bitar man skulle vilja ha....
Pröva på nåt byggvaruhus, finns en hel del av dem

inte nån stormaknad typ Bauhaus utan ett varuhus som bara säljer byggvaror.
krister
Mattsson
20-06-2006, 15:37
Ville undvika att åka runt och leta, därav min fråga!

Men annars har jag tänkt kolla på Fredells, Bygg-Ole och Trollbäckens trä mfl. Ingen av dessa skyltar dock med armeringsjärn i deras sortiment på internet, därför tänkte jag se om det fanns nån därute som hade ett hett tips!
Jag läste att Kaprifolen kunde klättra på en rosenbåge Vill så gärna
ha något vintergrönt på bågen Tror ni inte den håller eftersom ni
talar om armeringsjärn Tror ni inte rosenbågen håller.Har försökt
med klematis men de dog tyvärr Kanske ni har något tips på
växt till bågen
Allekulla
23-07-2014, 22:44
Murgröna funkar nog om du vill ha något vintergrönt. kan dock frysa ner om det är torrt och frost. Men den kommer igen.
kerstin z5-6
25-07-2014, 22:44
Armeringsnät och de runda impregnerade pålarna nersatta i stolpskor"-en metallgrej man köper o slår ner i backen -håller i 20 är.Går att pynta fint med..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.