Är det försent att dela kärleksört nu?
Louise i Göteborg
15-05-2003, 09:26
Nej då!
Kärleksört är en tålig kompis som står ut med nästan vad som helst. Dela på du.
Kerstin i Malmö
15-05-2003, 09:36
Gäller detta den rödbladiga också? Har tyckt mig läsa att den är lite kinkigare... Försökt i fjor föröka den på "klassiskt" vis med att bryta av blommorna och sätta i marken som funkar så bra på den vanliga men det lyckades inte. Har nu två "Matrona" och skulle gärna ha fler då den är så läcker i sin färg!
Kerstin
Louise i Göteborg
15-05-2003, 09:42
Det är som du säger, Kerstin. Men det är lite kinkigare från en väldigt låg "kinkighetsnivå"....
Jag har delat 'Matrona' också, kanske inte med 100% framgång, lite marginal får man ta.
Kerstin i Malmö
15-05-2003, 10:47
OK, då ska jag väl våga mig på att dela den ena. Har två...
Brukar dela det mesta, mestadels med framgång också. Senast en alunrot med lysande röd färg. Det ser ut som om där är liv i dom två bitar som jag tog från "moderalunroten". Kul det där med att föröka sådant man ser trivs i sin trädgård och som man vill ha mer utav.
Kerstin
Är det bara att sätta spaden mitt i och trycka till med stöveln?
Kerstin i Malmö
15-05-2003, 13:08
Kärleksörten är ju lite köttig i växten så tar du i för mycket så är väl risken stor att det som vuxit upp bryts av. Jag ska testa med att ta upp en med spade och sedan försöka dela med en mindre spade och händer under lite mer kontrollerade former.
När jag delat på hösten så har spade-och-tryck-till- varianten fungerat men då är man ju inte lika rädd om bladverket.
Kerstin
Tack för hjälpen
Fick ju rådet här på Forumet att dela mina i höstas. Delade bl.a en jätteplanta som jag delade upp i små små delar för att sätta som en låg häck mot sjön. Måste bara tala om att varenda del av den kommer upp och jag kommer att få se början på min nya häck växa upp i sommar. det känns toppen och stort TACK för tipsen ni gav mig då.
Eva St
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.