Full version: Jordgubbar
haggan
Jag har ett litet jordgubbsland ca 30 plantor, Just nu blommor de för fullt, men bladverket är klent. Vad fattas dem? Landet ligger i öst/västlig riktning. I bakgrunden finns barrskog och på tomten finns ett par träd som skänker skugga i några e.m timmar. Jag har fått brunnen kreatursgödsel från grannbonden, men det har inte givit något resultat. Sorten är av gammaldags typ, söta och goda om det blir några.
Hoppas i allafall, hälsningar Haggan
Elizabeth
jag är ingen expert på jordgubbar, det är andra året som jag har dem. Köpte småplantor förra våren. De fick påskogödsel och efter (blygsamma) skörden myllade jag in en köpt gödsel för bär samt aska.

I år mår de superb, är stora, kraftiga och har många blommor.
Lemonne
Det är svårt att säga vad som inte stämmer. Min första reaktion var att du har en sort som faktiskt inte har så kraftigt bladverk. Korona till exempel, ser klena ut men ger ändå god skörd.

Förmodligen är det kväve som saknas.
haggan
Jag tror att mina jordgubbar har någon svamp eller något annar fel, dom nära nog krymper inför mina ögon. Bären kan knappast utvecklas, det är massor av kart men jag tvivlar på att dom blir mogna. Snyft! Jag får göra plats för nya plantor till nästa år.
Hälsningar från Haggan
Ewa L
Mitt jordgubbsland ligger nästan exakt som ditt. Har tidigare år fått härliga skördar, men i år har jag mycket blom/kart men väldigt lite grönska. Jag tror att det är för att det är närheten till barrskogen. Det blir för mycket barr helt enkelt. Mina plantor är iofs nu 5 år gamla, och har väl gjort sitt...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon