Strumpan
Jag har en liten plätt uteplats, utanför min lägenhet och vill ha den lite insynskyddad.
Lite längre bort, ca 6 meter går en klippthäck, som är för låg.
Så jag vill på en sträcka av 4-5 meter utanför min uteplats ha något som skiljer av den lite mer.

Det jag är ute efter är någon friväxande buskväxt som blir 2 meter hög och rätt smal.
Den får inte breda ut sig och ta allt för mycket plats. Kan inte ha en klippt häck då det redan går
en sådan utanför, utan måste vara lite mer "diskret" busskage. Men ok att man klipper den lite
om den börjar breda ut sig för mycket.

Jag har kollat runt lite, och hittat dessa:

Häckoxbär
kopparhäggmispel
Vitbrokig Kornell
Smultronschersmin
Trädgårdsprakttry

Vill gärna höra vad ni tror passar, antingen av de jag hittat eller om det finns
andra. Är inte så insatt i detta ännu.

Tack!
Lady Hamilton
Jag kommer att tänka på de flätade "pil häckarna" som kan bli väldigt snygga. Men då kanske man måste "göra i ordning" dem på våren unsure.gif
Ingo
Beror litet på vad du menar med "smal" och "inte breda ut sig" och "för mycket plats. Varken kornell, schersmin eller prakttry är särskilt smala - fullt utvuxna är de oftast betydligt större på bredden än på höjden.

Tittar du på häggmispel så är nog vanlig häggmispel (amelanchier spicata) mer upprätt i växten än kopparhäggmispel. Den stannar i o f s inte på två meter. Men det gör nästan inga upprätt växande buskar.

Syrener växer ju upprätt...vanlig bondsyren blir kanske för hög för din smak men det finns andra sorter som inte blir lika stora. Många prestonsyrener t ex.
Sommartorparn
Bärhäggmispel (alnifolia) växer smalt och upprätt och blir inte lika hög som 'spicatan'.

Nejlikerosen Grootendorst växer också relativt upprätt och fungerar som häck. Finns i flera färger.

Annars är en lösning att bygga en spalje och låta diverse klätterväxter snärja in den, exempelvis olika slags klematis, kaprifol eller klätterros. Vill du ha snabbt resultat: bokharabinda, men den måste man hålla i schack med häcksaxen.
tone
Jag tror på sommartorparns idé om spalje. Jag har kombinerade plank och spalje. Plank nertill och spalje upptill. Då behövs inte bygglov om jag förstått rätt. Jag har honungsrosen Helena hybrida, kaprifol, klätterhorensia (tog några år att få upp på höjden), Italienska klematis (som dock ska klippas ner årligen, så insynskyddet skulle vara dåligt på försommaren). Det blir annars precis så tät som man själv önskar - och smalt.

Smultronschersmin blir inte tillräckligt hög.

Jag tror i och för sig att det skulle kunna vara snyggt med två olika klippta häckar också.
Strumpan
Tack för alla tips!

Jag funderade först på spalje, men vill ha några slags buskar, tror det passar bättre.

Har sökt runt lite på Bärhäggmispel (alnifolia) och den verkar väldigt fin och skulle nog kunna passa riktigt bra.

Vill helst att den är 1.80-2 meter hög, men den kan tydligen bli 3.
Hur är den att klippa, går det bra att klippa den lite så man håller den nere på 2m nivån?
Sommartorparn
CITAT (Strumpan @ 17-06-2006, 21:25)
Tack för alla tips!

Jag funderade först på spalje, men vill ha några slags buskar, tror det passar bättre.

Har sökt runt lite på Bärhäggmispel (alnifolia) och den verkar väldigt fin och skulle nog kunna passa riktigt bra.

Vill helst att den är 1.80-2 meter hög, men den kan tydligen bli 3.
Hur är den att klippa, går det bra att klippa den lite så man håller den nere på 2m nivån?

Det är ju inte säkert den blir 3 meter, det beror på förhållandena. Och det dröjer säkert många år innan den blir så hög.

Man kan ha den som klippt häck förstås. Men du tänkte dig att ha den friväxande och sedan klippa bort allt över 2 meter? Har själv ingen erfarenhet av detta, eftersom mina inte har hunnit bli så stora. Kanske någon annan som vet om det blir snyggt?

Klippt häck av avenbok, häckoxbär eller hagtorn, kan ju hållas smala och det kan se läckert ut som kontrast till den befintliga häcken om det är annan bladfärg eller växtsätt.

Jobbigt tror jag det blir att klippa en tvåmetershäck eftersom du knappast når utan stege. wacko.gif
Strumpan
Jo, jag hade tänkt ha den som friväxande och sen klippa den och hålla den på 2m när den kommer upp över 2m. Har lägenheter över så därav vill jag inte den blir för hög.

Men tar det flera år så är det ju lungt. Då blir det ett senare problem :-)

Det kanske blir fult att bara klippa den när den är på 2m. Kanske bättre att man klipper ner den till 1,5m istället, och sen får den växa i några år till 2m igen osv.
Strumpan
Var och kollade i handeln idag och hittade Bärhäggmispel (alnifolia) för 99kr/st, då var de ca strax över 1 m.

Hur många bör man sätta per meter så det inte blir för glest.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon