Full version: Potatis?
Kristina zon 3
Gjorde igår iordning landen, hade tänkt att så och sätta potatis nu i helgen. Fick då höra att man inte ska sätta potatis på samma plats flera år irad. Någon som vet om det är så och i så fall varför?

Kan det vara andra grönsaker/blommor som inte heller gillar att vara på samma plats?

En sak till. Förra året fick jag en blåbärsplanta. En stor sak, kan bli 60-80 cm. Den skulle planteras i rodedendronjord sa givaren. Har nu hört att man behöver minst två. Kan det vara så. Någon som har blåbär i trädgården, det här är väl en trädgårdsvariant, och har erfarenhet/tips om sol/skugga, jorden osv.

Kristina
Jan af Lisö
Information om blåbär finns på

http://www.odla.nu/bar/blabar.shtml

Vad gäller fertiliteten så beror den på sorten, vissa är självfertila. Men det är alltid en fördel att ha minst två sorter, då blir bären större.
Kerstin i Malmö
Du ska alltid försöka tillämpa växelbruk i din odling! Jordtrötthet och sjukdomar kan annars slå till. Du kan säkert läsa mer om det i någon trädgårdbok du har för där brukar alltid finnas lite om det. Sedan kan du utnyttja detta själv, bönor + ärtor tillför kväve och då kan det vara bra att sätta ex. sallad där nästa år!

Blåbär har jag också. Buskar ivarjefall. Som sagts är vissa självfertila, andra behöver en kompis och oavsett vilket så ska dom självfertila fungera bättre med kompis, knepigt det där. Jag har fyra buskar, tre av dem vet jag vilken sort (självfertila) den fjärde har jag ingen anning. Dom är ännu unga hos mig men dom två jag haft under två höstsäsonger har ännu ej gett mig några bär... Har hört att dom kan ta lite tid på sig. Jag har dock ej gett upp hoppet än. Jag ska ha blåbär också!!

Kerstin
ulf ryberg
Visst ska du undvika att sätta potatis eller andra växter flera år i rad på samma plats om du kan undvika det. Den främsta orsaken är växtföljdssjukdomar men även att du utarmar jorden på de näringsämnen som just tex potatis behöver. Men visst kan du odla potatis på samma plats om du är medveten om problemen. Det är precis som allting annat här i livet varken svart eller vitt utan någonstans där mitt emellan.
Jag vet flera odlare (i norrland) som har odlat samma potatisland i hela sitt liv utan några stora problem. Ok dom får lite mindre skörd men kvaliten är inte märkbart sämre. Där är det vintern sanerar jorden från exempelvis bladmögel/brunröta. Om du är noga att med att använda friskt utsäde, tar bort alla blast och alla knölar på hösten. Ser till att du har en väldränerad, näringsrik och lucker jord och sätter potatisen med väl tilltaget radavstånd så bör det inte vara något problem att odla på samma plats några år i rad. Håll koll på plantor och rensa bort plantor som ser sjuka ut.
Cecilia zon 5
Mormor och morfar har haft potatislandet på samma ställe sedan femtiotalet. Jag önskar skörden kunde minska lite, ajajaj i ryggen när eländet ska grävas upp.
Vad jag ser är det inte nått fel på "pären" pga detta. Men det är ju i Norrland förståss wub.gif wub.gif wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon