tantgreddelin
Hej! Är ny här. Kul att det finns såna här snacksidor.

Är även ny som trädgårdsägare, novis mao.
Vi har byggt en ca 3 meter lång spalje, ca 2 meter hög som vi vill ha klätterväxt på som täcker bra =insynsskydd. Spaljén står i sol nästan hela dagen.

Vill gärna ha en "stilren" klätterväxt blandat med storblommig klematis. Tycker mycket om Piprankans "enkla" blad. Men trivs den i sol? Min lokala växtförsäljare sa att den trivs bäst i skugga. han rekommenderaade Bokharabinda, men den tycker jag ser mer "skräpig" ut.

Någon som av erfarenhet vet att Piprankan klarar sol?
Om inte, förslag på annan klätterväxt? smile.gif
Tjoppa
Humle tycker jag är jättefint, och om du planterar en nu så har den säkert blivit ett ganska bra insynsskydd redan till slutet av sommaren. rolleyes.gif
mulle
Jag ställde en liknande fråga för ett tag sedan -
Här är svaren!
Mulle
Eva 33c
Appropå humle så måste man komma ihåg att den börjar om från marken varje år så man har inget insynsskydd under vår och försommar. Den är också lite "taggig", fastnar i käder och river i skinet om man har den i ett trångt utrymme. Annars är den jättefin. Finns också i en gubladig variant. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon