Hej!
Jag har en buskros i ett hrn min trdgrd som blivit lite "bortglmd" av tidigare gaern och ven av mig eftersom jag inte vetat hr jag ska gra med den. Vi de hr laget har den lnga smala, taniga grenar rtts rakt upp frn marken och sedan fantastiska toppar tungda med blad och blommor ca 1,5- 2m upp. Vad ska jag gra? Ska jag knyta upp dem p ngot vis, det skulle kanske bli ganska fint, men r det bra fr busken? Vill grna ha den kvar eftersom jag kommit p att den r vldigt fin.....
Mvh/Fia
Hmm.... ja, nu nr jag har forskat lite verkar det som detta r en nyponros jag har och de ser visst ofta ut som min, dvs kala grenar upp till ca 1,5m.
D provar jag med att frga hur man p ett snyggt stt stttar upp denna, ngon som har ngot tips??
/Fia (igen)
Nyponrosor finns det mnga av, och de vildare varianterna r fina allihop tycker jag. Det finns stenros Rosa canina, nyponros Rosa dumalis och mnga fler. Kollar du p www.alltomtradgard.se och deras rosoforum finns en lista som kallas Roslistan, och dr kan du sl upp dem om du vill veta vilken ros just din r. Men det r p nyponen man kan avgra, blommorna varierar mycket mer frn en individ till en annan.
Mnga har det hr vxtsttet att de "stammar upp sig", till och med bildar bark p stammarna och s smningom ocks kan bli grova. De brukar vxa lite som fontner, dvs nr de r lite starkare i stammarna str de upp och de mjukare delarna med blad hnger ned.
Om den hnger ivgen finns en massa stt att binda upp dem s att de str rakare. Du kan ta ett brett spnnband och binda runt hela busken en bra bit ned. Eller armeringsstnger eller pinnar ned i marken som puttar in grenarna en bit. Eller ett tunt armeringsjrn och bja till en bge, sticka bda ndarna i marken och stta ett grovmaskigt nt eller armeringsnt i. Sedan "syr" du in grenarna. Brukar inte behvas ngra band eller snren till det. De vanliga pionstden, som r ett par pinnar som man slr en curkulr metallring om och lter pionerna komma upp i, brukar inte frsl. Men man kan ju sno idn och bygga stnger och ringen av ngot annat.
Snren i rosor brukar inte g s bra, srskilt inte de starkvxande, Snrena skaver och stryper in snabbt. Dremot gr det bra att lta dem "puttas" av snedstllda pinnar. De skaver visserligen ocks, men de r ltta att flytta, om de inte flyttar sig sjlva.
Tack Cilla!
Ja jag tyckte det kndes fel med snren, det kndes som stammarna var lite s att sga "mma". Ska prova sttta lite sedan, och kolla in roslistan. Min svrmor kallar rosbusken fr "landsros" men det fanns inte ngon sdan i listan s det r vl ett smeknamn......
Mvh/Fia