Full version: Tanig rosenbuske....
Fia N
Hej!

Jag har en buskros i ett hörn min trädgård som blivit lite "bortglömd" av tidigare ägaern och även av mig eftersom jag inte vetat hr jag ska göra med den. Vi de här laget har den långa smala, taniga grenar rättså rakt upp från marken och sedan fantastiska toppar tungda med blad och blommor ca 1,5- 2m upp. Vad ska jag göra? Ska jag knyta upp dem på något vis, det skulle kanske bli ganska fint, men är det bra för busken? Vill gärna ha den kvar eftersom jag kommit på att den är väldigt fin.....

Mvh/Fia wub.gif
Fia N
Hmm.... ja, nu när jag har forskat lite verkar det som detta är en nyponros jag har och de ser visst ofta ut som min, dvs kala grenar upp till ca 1,5m.

Då provar jag med att fråga hur man på ett snyggt sätt stöttar upp denna, någon som har något tips??

/Fia (igen) rolleyes.gif
Cilla
Nyponrosor finns det många av, och de vildare varianterna är fina allihop tycker jag. Det finns stenros Rosa canina, nyponros Rosa dumalis och många fler. Kollar du på www.alltomtradgard.se och deras rosoforum finns en lista som kallas Roslistan, och där kan du slå upp dem om du vill veta vilken ros just din är. Men det är på nyponen man kan avgöra, blommorna varierar mycket mer från en individ till en annan.

Många har det här växtsättet att de "stammar upp sig", till och med bildar bark på stammarna och så småningom också kan bli grova. De brukar växa lite som fontäner, dvs när de är lite starkare i stammarna står de upp och de mjukare delarna med blad hänger ned.

Om den hänger ivägen finns en massa sätt att binda upp dem så att de står rakare. Du kan ta ett brett spännband och binda runt hela busken en bra bit ned. Eller armeringsstänger eller pinnar ned i marken som puttar in grenarna en bit. Eller ett tunt armeringsjärn och böja till en båge, sticka båda ändarna i marken och sätta ett grovmaskigt nät eller armeringsnät i. Sedan "syr" du in grenarna. Brukar inte behövas några band eller snören till det. De vanliga pionstöden, som är ett par pinnar som man slår en curkulär metallring om och låter pionerna komma upp i, brukar inte förslå. Men man kan ju sno idén och bygga stänger och ringen av något annat.

Snören i rosor brukar inte gå så bra, särskilt inte de starkväxande, Snörena skaver och stryper in snabbt. Däremot går det bra att låta dem "puttas" av snedställda pinnar. De skaver visserligen också, men de är lätta att flytta, om de inte flyttar sig själva.
Fia N
Tack Cilla!

Ja jag tyckte det kändes fel med snören, det kändes som stammarna var lite så att säga "ömma". Ska prova stötta lite sedan, och kolla in roslistan. Min svärmor kallar rosbusken för "Ölandsros" men det fanns inte någon sådan i listan så det är väl ett smeknamn......

Mvh/Fia
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon