Just den här frågan känns extra dum.
1) Hur vet man om en hängig växt är hängig av för lite eller för mycket vattning?
2) Vårt körsbärsträd (ca 2 meter högt, har ingen aning om ålder) såg rejält torrt ut efter att vi varit bortresta i några dagar. Vi har inte aktivt vattnat varken äppel-, plommon- eller körsbärsträdet ens innan utan korkat nog trott att gamla träd med sina stora rötter liksom ändå ska ta för sig av fukten i marken. Det har dessutom inte varit särskilt varmt. Topparna och blommorna är uttorkade och nu har vi tokvattnat trädet sista tre dagarna. Bladen längst in mot stammen är dock gröna och fina. Ska jag fortsätta vattna rikligt eller kan den få en chock av kontrasten torka/översvämning? Hur får jag trädet att må bra nu?
3) Planterade en Salix kilmarnock (Hängsälg) för några veckor sedan. Att nyplanterade buskar och träd behöver mycket vatten i starten kände jag till så jag har sett till att ge den ganska rejält med vatten.
Idag ser jag att en hel del löv blivit gula och fallit av. Det rör sig mest om de små löven. Har den fått för mycket vatten eller har jag varit för snål när jag gett den 10 liter 2 ggr i veckan samt småvattnat lite däremellan? Det har även regnat lite någon dag.
För mycket eller för lite vatten? Eller är det här ett beteende som den här typen av träd gör den här tiden på året?
4) Vi har Bukettspirea som häck runt hela tomten. Bör den också vattnas aktivt? Hur ofta och hur mycket?
5) Alla tips om vattning av träd och buskar tas tacksamt emot. Hur ofta och hur mycket? Vi ska resa bort i hela två veckor ganska snart men har folk boende i huset som lovat att ta hand om trädgården. Men hur ska jag kunna ge dom riktlinjer när jag knappt själv vet vad som gäller?
Tack för all hjälp jag fått (och all hjälp jag i fortsättningen kommer att behöva )