visbylinda
Usch vad jag ogillar att jag är en sån rudis och måste fråga om allt!
Just den här frågan känns extra dum.

1) Hur vet man om en hängig växt är hängig av för lite eller för mycket vattning?

2) Vårt körsbärsträd (ca 2 meter högt, har ingen aning om ålder) såg rejält torrt ut efter att vi varit bortresta i några dagar. Vi har inte aktivt vattnat varken äppel-, plommon- eller körsbärsträdet ens innan utan korkat nog trott att gamla träd med sina stora rötter liksom ändå ska ta för sig av fukten i marken. Det har dessutom inte varit särskilt varmt. Topparna och blommorna är uttorkade och nu har vi tokvattnat trädet sista tre dagarna. Bladen längst in mot stammen är dock gröna och fina. Ska jag fortsätta vattna rikligt eller kan den få en chock av kontrasten torka/översvämning? Hur får jag trädet att må bra nu?

3) Planterade en Salix kilmarnock (Hängsälg) för några veckor sedan. Att nyplanterade buskar och träd behöver mycket vatten i starten kände jag till så jag har sett till att ge den ganska rejält med vatten.
Idag ser jag att en hel del löv blivit gula och fallit av. Det rör sig mest om de små löven. Har den fått för mycket vatten eller har jag varit för snål när jag gett den 10 liter 2 ggr i veckan samt småvattnat lite däremellan? Det har även regnat lite någon dag.
För mycket eller för lite vatten? Eller är det här ett beteende som den här typen av träd gör den här tiden på året?

4) Vi har Bukettspirea som häck runt hela tomten. Bör den också vattnas aktivt? Hur ofta och hur mycket?

5) Alla tips om vattning av träd och buskar tas tacksamt emot. Hur ofta och hur mycket? Vi ska resa bort i hela två veckor ganska snart men har folk boende i huset som lovat att ta hand om trädgården. Men hur ska jag kunna ge dom riktlinjer när jag knappt själv vet vad som gäller?

Tack för all hjälp jag fått (och all hjälp jag i fortsättningen kommer att behöva ) wink.gif
visbylinda
Glömde säga att Lagerhäggens blommor också börjat bli ljusbruna till färgen och tappa en del av sina "kronblad". Inte kan den väl ha blommat klart? Hur länge ska dom normalt ha blommor?

Usch, borde ha insett att man inte skulle släppa loss en datornörd bland blommor och blad, jag kommer att ta dö på hela trädgården innan sommaren är slut! sad.gif
Ingo
Tycker att det är svårt att komma med generella råd om vattning. Det finns trädgårdsexperter som tycker att man ska vattna massor. Och det finns lata trädgårdsägare - som jag - som aldrig vattnar, utom vid långvarig svår torka och på nyplanteringar, och klarar sig bra ändå.

Men jag gör några försök eftersom ingen annan svarat...så kanske någon duktigare människa känner sig tvungen att gå in och rätta mig...

1) Tycker att det är svårt bara genom att se på växten. Jag tycker dock kanske att övervattnade växter brukar se litet mera allmänt sjukliga ut medan för lite vattnade bara ser torra ut.

2) Etablerade träd behöver sällan stödvattnas. Men körsbär ÄR törstiga. Är den bara två meter borde den inte vara så värst gammal heller.
Men är du säker på att det är torka den lider av? "Topparna och blommorna är uttorkade", säger du. Men blomningstiden för körsbär är över nu.
Om det är torka så ska man ge trädet en riktigt rotblöta och då är det riktigt stora mängder vatten som krävs. Det betyder mer än ett par hinkar intill stammen. Du får räkna med att trädets rotsystem är minst lika utbrett som kronan. Och antagligen är mesta ytan täckt av gräs och då kan du hälla ut bra många hinkar inom den arean innan vattnet ens har trängt igenom grästorven.
Där är rotvattnare riktigt bra, man vet att vattnet kommer ner dit det ska. Man kan sticka ned den så djupt det går någon meter från trädet och låta den stå på tills vattnet väller tillbaka upp ur hålet. Då vet man att jorden är mättad med vatten just där. Sedan sticker man ned rotvattnaren igen en liten bit åt sidan på samma radie från trädet, låter den stå på tills vattnet kommer upp o s v hela varvet runt kring trädet.

Efter denna rotblöta ska man vänta och se om trädet tar sig innan man vattnar mera, inte fortsätta dag efter dag. Har det blivit genomblött så borde trädet piggna till om det var torka som var problemet. Daglig vattning tillför inget, i stället riskerar du att dränka trädet.

3) Det är inte normalt att få gula löv i juni men nyplanterade växter kan i o f s uppföra sig onormalt.
Om det är något fel med din vattning skulle jag snarare gissa på för mycket än för litet. Eller snarare för ofta.
Det är riktigt att nyplanterade växter ska vattnas rikligt med de ska inte stå i vatten hela tiden. Inget utom rena sumpväxter mår bra av det - du riskerar att rötterna kvävs och/eller ruttnar. Det måste få torka upp litet mellan gångerna. Så jag skulle säga hellre 20 liter en gång i veckan än 10 liter 2 ggr - och framför allt inget småvattnande däremellan!
Småvattnande har ingen positiv funktion. Antingen gör det så att jorden inte får torka upp mellan de stora vattningarna, med risk för rotröta, eller så lurar det växten att bilda ett ytligt rotsystem som gör växten mindre torktålig.

4) Skulle inte tro att den behöver något annat än möjligen vid svår och långvarig torka. Spireor brukar vara mycket tåliga.

5) Om du ser till att allt är genomvattnat innan ni åker, så tror jag inte att något av dina träd och buskar behöver vatten under tiden, utom din lilla Kilmarnock.
Rabatterna kan de däremot gärna ge en omgång efter en vecka. En rejäl omgång, om inte monsunen har kommit.

Lagerhägg vet jag inte mycket om men de flesta träd och buskar blommar inte mycket mer än ett par veckor - om de inte är såna som blommar om, som remonterande rosor.
visbylinda
Ingo: Vad glad jag blir att du alltid tar dig tid att svara på mina frågor! Tusen tack!

En väninna tror förresten inte att körsbärsträdet torkat ut utan att de rör sig om svampsjukdomen Grentorka. Fy bubblan! Finns verkligen inget att göra annat än att kapa alla grenar som drabbats?
Ingo
Grentorka låter rimligt. Antar att du redan läst vad Cilla svarade om grentorka i träd & busk-avdelningen?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon