Full version: Mgel i krukorna
Elizabeth
Jag hade en del av mina sdder i kylskpet i 4 veckor. Igr tog jag fram dem. Det var mgel p nstan alla. sad.gif sad.gif wub.gif

krukorna stod i en plastlda som jag la i en plastpse som jag inte knt till d jag tnkte ha dem luftigt.

Vad gjorde jag fr fel? Hur ska man i s fall gra???

Hlsar
Elizabeth
Allis
Jag r rdd att dom har ruttnat.kallt, mrkt, och fuktigt. Vilka frn vill gro i den miljn? S nya frn, vattna frsiktigt, och stll dem i fnstret, ljust men inte soligt. Lycka till! wub.gif
sa, mlardalen zon 2
Kanske det var ngot fr fuktigt men det r inte skert att frerna ruttnat ibland r det bara ytligt mgel p jordytan och frerna r OK under jordytan.

Vad var det fr vxter du sdde som behvde kallstratifiering??
Elizabeth
Nu har det gtt ngra dagar sedan jag tog fram dem. Mglet verkar borta. tminstone syns den inte p ytan. Kanske finns det hopp i alla fall unsure.gif

De jag sdde var praktriddarsporre, alpmartorn, stjrnflocka och hstvdd.

Visst behver de kallstratifiering?

Hur skulle jag gjort?

unsure.gif
Elizabeth
Puttar trden upp en bit i hopp att ngon kan tipsa mig om hur man kallstratifierar i kylskp....
catlady
Jag har fr mig att man ska anvnda frslutna burkar eller plastpsar nr man stratifierar...?
kerstin z5-6
du har gjort rtt och mgel kommer nstan alltid -det r ingen fara alls -du lider bara lite tlamodsbrist -nu ska de ha det varmt s gror de snart smile.gif
fast riddarsporrar .. de r varmgroende .. men jag tror inte de tar skada av kylen alls -dremot brukar jag tcka de frna med jord , eftersom de r mrkergroende
Grotid p vriga efter stratifiering kan vara 3-7 veckor
Elizabeth
Tack Kerstin fr dina lugnande ord, visst r jag lite otlig.

Frst hade jag dem inne i ngra veckor, men i och med att det inte hnde ngot s fick de vara i kylen i 4 veckor. Och nu fr man vnta 3-7v. till...

Men vntar man p ngot gott s...
Elizabeth
Sex veckor har gtt sedan jag tog fram sddrna frn kylen. Det r bara en praktriddarsporre som kom. Varken alpmarton, stjrnflocka eller hstvdd. Ingen bra utdelning med andra ord. sad.gif sad.gif
kerstin z5-6
stll sdderna ute -de kan gro till vren , men det verkar som du ftt lite usla fr sad.gif
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon