frebe893
För ett tag sedan läste jag någonstans (kan ha varit här i forumet) att man kunde "snabbtillverka" egen jord genom att lägga gräsklipp i plastsäckar och försluta dessa. Om detta stämmer, är det någon som har provat det?
KURT
Sök, det har varit uppe tidigare.

Det är bättre att använda gräsklippet direkt som gröngödsling. Jag tror inte heller att det går något fortare i säckar, har man alltför mycket gräsklipp så är det bättre att blanda det i komposten. Nedbrytningen går oftast fortast om man blandar olika sorters material. Gräsklipp är mycket kvverikt, passar bra att blanda i en näringsfattig komspost.
Lady Hamilton
Hittade detta från 2002

Nils Åkerstedt Sand o gräsklipp

Jag har testat det och det var bra till ute växterna och förresten så mådde krukväxterna också bra av det. Problemet var att jag inte gillade alla dagg maskar som "bodde" i blom krukorna smile.gif
olgak
Här länk till en gammal tråd:

Tråd om gräsklipp

Någon hade provat att blanda klippet med sand i säckar. Läs själv. Jag är GALEN i gräsklipp så jag skulle gärna prova med säcktricket. När vi samlat gräsklipp i blå IKEA-kasse, så började det "brinna" (bli supervarmt) inuti efter bara någon dag, det gjorde mig mycket entusiastisk! Tyvärr så har vi inte så mycket gräsklipp här så det är inte aktuellt. Det gräsklipp jag samlar på grannfastigheternas gräsmattor (jag är galen, jag vet biggrin.gif ) används direkt som täckmaterial i rabatterna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon