frebe893
Fr ett tag sedan lste jag ngonstans (kan ha varit hr i forumet) att man kunde "snabbtillverka" egen jord genom att lgga grsklipp i plastsckar och frsluta dessa. Om detta stmmer, r det ngon som har provat det?
KURT
Sk, det har varit uppe tidigare.

Det r bttre att anvnda grsklippet direkt som grngdsling. Jag tror inte heller att det gr ngot fortare i sckar, har man alltfr mycket grsklipp s r det bttre att blanda det i komposten. Nedbrytningen gr oftast fortast om man blandar olika sorters material. Grsklipp r mycket kvverikt, passar bra att blanda i en nringsfattig komspost.
Lady Hamilton
Hittade detta frn 2002

Nils kerstedt Sand o grsklipp

Jag har testat det och det var bra till ute vxterna och frresten s mdde krukvxterna ocks bra av det. Problemet var att jag inte gillade alla dagg maskar som "bodde" i blom krukorna smile.gif
olgak
Hr lnk till en gammal trd:

Trd om grsklipp

Ngon hade provat att blanda klippet med sand i sckar. Ls sjlv. Jag r GALEN i grsklipp s jag skulle grna prova med scktricket. Nr vi samlat grsklipp i bl IKEA-kasse, s brjade det "brinna" (bli supervarmt) inuti efter bara ngon dag, det gjorde mig mycket entusiastisk! Tyvrr s har vi inte s mycket grsklipp hr s det r inte aktuellt. Det grsklipp jag samlar p grannfastigheternas grsmattor (jag r galen, jag vet biggrin.gif ) anvnds direkt som tckmaterial i rabatterna.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon