Fiesta
Har två buskar, Mandelblom tror jag de heter, som blommar underbart i rosa på våren. Men sen, ett tag efter blomningen, vissnar nästan hela busken och man får klippa bort alla toppar.. I år har det varit värre än nånsin och nu är nästan hela buskarna bortklippta.
Varför blir det så här...finns det något jag kan göra för att förhindra det till nästa år..om de överlever.

Hoppas på hjälp från er experter!

/Helena
Cilla
Mandelblom är en ört, så jag undrar om det inte är rosenmandel, Prunus triloba du har. Den drabbas ofta av grentorka (monilia), samma som körsbär gör och det har de symtom du beskriver.

Man får precis som du gör klippa bort det döda in på frisk ved efter blomningen, och hoppas på återväxt nästa år. Man får inte bort monilian och buskens tillväxt blir i stort sett noll, men man kan få en eller annan blomma iallafall. ofta tynar de bort så småningom.

Decinficera sekatören med T-sprit eller kokhett vatten efteråt, den här svampen kan sprida sig genom beskärning.

Jag tycker inte om att den här busken sålts så in i bängen över landet, i de varianter som så uppenbart är kraftigt sjukdomsbenägna. En annan benägenhet som den här rosenmandeln har är att underlaget som den är ympad på tar över om man inte klipper bort dem. Rosenmandel i Sverige står på fel underlag och säljs utan att vara ens någotsånär motståndskraftig mot monilia.
Fiesta
Tack för svar, naturligtvis är det Rosenmandel!! Jag blev alldeles kall när jag läste att man kan smitta andra växter via sekatören...jag har klippt hej vilt utan att rengöra den!! Kan det sprida sig även till andra växter, rosor t ex?
Har också märkt i år att det börjar sticka upp rotskott..buskarna är 4-5 år.
Jag kanske skulle gräva upp buskarna och plantera något annat...fast de är ju så otroligt vackra när de blommar sad.gif
/Helena
Åsa, mälardalen zon 2
Det sprider sig inte till rosor Monilia laxa kan dock smitta äpple, plommon och körsbär(surkörsbär är känsligast) + päron (fast det är inte så vanligt på päron).
Hannele
CITAT (Fiesta @ 15-06-2006, 11:09)
Har också märkt i år att det börjar sticka upp rotskott..buskarna är 4-5 år.
Jag kanske skulle gräva upp buskarna och plantera något annat...fast de är ju så otroligt vackra när de blommar sad.gif
/Helena

Nej, gräv inte upp, njut i stället. smile.gif
Jag har märkt, att buskarna ger mindre rotskott, om man klipper dem varsamt.
Rotskott är försvar mot, när man "slaktar" hårt,
oftast räcker med lite gallring av några gamla grenar vart 5:e år.
Cilla
Japp, underlaget tar över om man inte är idog med sekatören. Och ibland räcker inte det heller, underlagets skott hinner ta energi så att blomningen minskar år från år.

Jag önskar att handeln kunde hitta andra sorter av denna buske/träd och slutade sälja de nuvarande!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon