Killensomvillhagrönafingrar
Jag hade tänkt mig att odla en massa lammöron men pga tidsbrist (mysig bäbis nr 2) så blev inte detta av.

När jag häromdagen satt och bläddrade i en trädgårdstidning fann jag att lammöron sätter en massa fröer på hösten och att de flesta då tar bort fröställningarna pga att den sprider sig så mycket.

Min tanke var då att det säkerligan finns någon här som vill ge sina fröställningar till mig istället för att kasta dem på komposten.

Andra marktäckare och perenner är av intresse med.

Området jag skall täcka är runt 10*15 meter så det är därför jag inte köper krukodlade. De står i fullt solsken och den enda funktionen av dem är att få det lite mer ordnat än det är idag.
Lätt off topic.
Anledningen till att jag blev så sugen på att använda marktäckare på hela ytan var en underbar bild jag såg.
De hade satt marktäckare på en stor yta och sedan planterat högre perenna blommor i fältet.
Det såg ut som ett grönt hav med små moln av blommor svajande en bit över. Underbart fint wub.gif
sariva
Åh, vad läckert det låter. Du har möjligtvis inte kvar bilden?
Skall leta hemma och se om jag kan scanna in den. Riktigt inspirerade bild.
mulle
Lammöron är underbara - jag håller med!
Men det är inte primärt för fröspridningen som man knipsar av blommorna utan för att plantan inte ska bli gles i mitten.
Lammöron breder ut sig med en enorm kraft, några enstaka plantor bildar snabbt en hel matta. Försök därför hitta någon som vårstädar i lammöronsrabatten - då kan du få många plantor. Så har jag nämligen fått alla mina!

Eller ge dig till tåls ett par år tills alla mina lammöronsplaner är förverkligade - då kan du få plantor av mig! biggrin.gif

Mulle
Till tåls? vad är det?

Jäg är den typen som vill ha klart allt idag helst igår smile.gif

Ok, hmmm då kanske det inte är någon som kommer ha frön liggande då
Eva 33c
Jag knipsar aldrig av några blommor från mina lammöron. Det har jag inte hjärta till då de brukar vara fulla av humlor och bin wub.gif
Men lammöron, i alla fall den vanliga sorten, har en tendens att flytta på sig. Den dör i mitten (kanske man kan hindra det om man tar bort blommorna) och vandrar iväg sidledes. Det finns en sort som inte blommar tror jag och den funkar nog bättre som marktäckare. Mina finns inte kvar där de sattes för tre år sedan utan jag har en matta ungefär en meter bredvid istället, plus lite fröplantor här och var! Om jag tar frö i höst kan jag skicka till dig om du vill. Påminn mig om det då om du fortfarande är intreserad.
Ewa L
Det finns både Stort lammöra (Stachys byz. 'Big Ears' ~50 cm) och de betydligt mindre ('Silver Carpet' ~10 cm). Om du vill ha en matta rekommenderar jag varmt att du använder den senare.

Dels blommar den strängt taget inte = blir inte gles i mitten och förflyttar sig. Dels blir den betydligt lägre. Det tror jag blir betydligt snyggare om du vill ha den som marktäckare.

Jag har bägge sorterna, men några frön kan jag inte skicka. Den första tillåts inte, den andra får inga. biggrin.gif
Eva 33c
Ewa L skrev:
CITAT
Jag har bägge sorterna

Jag läste någonstans att Silver Carpet inte är lika "ullig" som den vanliga (S. byzantina) Stämmer det?
Ewa L
Det måste vara väldigt marginellt i så fall. Har försökt hitta någon bild, men svårt.

Detta är i alla fall elefantörat:

Och i framkant kan man skönja två små blad av 'Silver Carpet' biggrin.gif

Skall kolla "luddigheten" när jag kommer hem och rapportera. biggrin.gif
Åsa Bi
Ewa L, de marktäckarblad som man ser mest av i din andra bild (vita med grön kant), vad är det för något? Jag har såna i min nya (fast gamla) trädgård, och vet inte vad det är. Mina ser rätt skräpiga ut, så jag har nästan tänkt göra mig av med dem, fast jag vill gärna veta vad det är först...
Ewa L
Det är Rosenplister (Lamium maculatum). Har både 'Beacon Silver' som väl närmast är ceriserosa blommor och 'White Nancy' som har vita. Det finns en ljusrosa variant också, men kommer inte ihåg vad den heter.

Visserligen ganska aggressiva, men har också väldigt många fördelar: Vintergrön, går lika bra i sol som skugga, lång blomning.
Jag använder dem framförallt på baksidan av huset där jag låter den konkurrera ut mossmattan i hörnorna för att med tiden göra en oval gräsmatta.
Ewa L
Oj, glömde:
Om de ser skräpiga ut: Ryck och slit bort! Det nya som kommer (och det gör det! biggrin.gif ) är fräscht och snyggt.
olgak
CITAT (Eva 33c @ 15-06-2006, 08:00)
Ewa L skrev:
CITAT
Jag har bägge sorterna

Jag läste någonstans att Silver Carpet inte är lika "ullig" som den vanliga (S. byzantina) Stämmer det?

Jag har båda, och jag tycker att bladen är mycket lika.
Ewa L
ÅsaBi!
Kom på att jag hade en bild i kameran som jag tycker är ett ganska bra exempel på deras användbarhet.
I en "skräprabatt" där jag först tryckt ner det jag inte visste var jag skulle ha, sedan försökt rensa ihjäl mig; där har jag låtit massor av 'Beacon Silver' ta överhanden tillsammans med Allium. De är mycket snygga tillsammans.

Åsa Bi
Tack så mycket för informationen, Ewa! De är ju jättesnygga på dina bilder, så nu ser jag dem lite med andra ögon. Får slita lite i dem, och kanske flytta till något ställe där de gör sig bättre. Mina blommar i gult, dock!
ewa zon 3
CITAT (Killensomvillhagrönafingrar @ 14-06-2006, 14:22)
Till tåls? vad är det?

Jäg är den typen som vill ha klart allt idag helst igår  :)

Stachys byzantina ’Silver Carpet’ , den som nästan aldrig blommar, är verkligen en växt som passar den otålige. tongue.gif Sprider sig med rasande fart bara det är väldränerat. Köpte några krukor för 2 säsonger sedan, Har delat och flyttat och nu täcker de hela den långsmala rabatten ca 1.5 x 8 m. Rekommenderas. Blir jättefint med höga perenner ovanför tex ljust gul jättevädd, violett jätteverbena, mörkt violett stäppsalvia ’Caradonna’ med vackert mörka stjälker mm mm

/Ewa
Ewa L
CITAT (Åsa Bi @ 15-06-2006, 20:20)
Mina blommar i gult, dock!

???? unsure.gif

Då tvivlar jag på att det är Rosenplister. Har aldrig hört talas om att de finns i gult. Visserligen kan jag ha fel, någon gång skall ju vara den första. biggrin.gif
Finnes bild?
Åsa Bi
CITAT
Då tvivlar jag på att det är Rosenplister. Har aldrig hört talas om att de finns i gult. Visserligen kan jag ha fel, någon gång skall ju vara den första.  
Finnes bild?

Jaha, då är det nog inte det. Och jag som tyckte att de var så lika! Jag har ingen bild just nu, får fixa det i helgen och starta en ny tråd så att den här tråden kan få handla om lammöron smile.gif
Härligt mycket svar smile.gif

En massa inspiration med, verkligen fina bilder.
Stachys byzantina ’Silver Carpet’ är verkligen fin, verkar ypperlig för att få ett fint grön/vit hav. Antar att den blir verkligt vit om det ä mycket sol med?
Platsen där jag skall plantera dem är ungefär där jag står och håller i kameran på bilden nedan. Så det kommer ligga en bit från den vanliga trädgården och oftas synas på avstånd. Därför är min tanke att använda stor yta med en marktäckare och en sorts blomma, alternativt två sorter om de har olika blommnings tid.

Vad tror ni om att göre enligt följande, göra iordning en pallkrage med en bunt Stachys byzantina ’Silver Carpet’. Låta dem växa till sig där under sommaren och hösten. På våren dela på plantorna och sätta ut dem på plats.

Vad skall man ha för vajande perenner övanför denna matta tro?

Hur hög blir Rosenplister (den vita varianten) ?
Känner att denna vore ypperlig att ersätta täckbarken i den rabbaten man ser bakom pallkragarna.

Där har vinbärsbuskarna tagit sig så bra att det snart bildar en häck. Dock vill jag inte ha för hög marktäckare där med tanke på bären.
Men visst vore det fint med vita blommor till svart och röda vinbärsbuskar wub.gif
Eva 33c
Åsa Bi:
CITAT
Mina blommar i gult, dock!
Kan det vara gulplister då ? smile.gif
"Lamium galeobdolon"

CITAT
Vad tror ni om att göre enligt följande, göra iordning en pallkrage med en bunt Stachys byzantina ’Silver Carpet’. Låta dem växa till sig där under sommaren och hösten. På våren dela på plantorna och sätta ut dem på plats.

Låter som en jättebra ide. rolleyes.gif
Åsa Bi
CITAT
Kan det vara gulplister då ?  
"Lamium galeobdolon"

Jaa, det är det ju! Här är en bild jag hittade på nätet, så ser mina ut, fast med marktäckande slingor också. Tack så mycket för hjälpen, Ewa och Eva! wub.gif
Ewa L
CITAT (Åsa Bi @ 16-06-2006, 09:42)
CITAT
Kan det vara gulplister då ?  
"Lamium galeobdolon"

Jaa, det är det ju! Här är en bild jag hittade på nätet, så ser mina ut, fast med marktäckande slingor också. Tack så mycket för hjälpen, Ewa och Eva! wub.gif

CITAT

Vad skall man ha för vajande perenner övanför denna matta tro?

Hur hög blir Rosenplister (den vita varianten) ?
Känner att denna vore ypperlig att ersätta täckbarken i den rabbaten man ser bakom pallkragarna

Det var nog lite tidigt på morgonen. Den har jag ju oxå. <Fniss>

- - -
KSVHGF: (Du lovade ju att byta signatur, tycker du inte det börjar bli dags? Du har ju gröna fingrar.)
Det låter som en bra idé att dra upp 'Silver Carpet' för utplantering. Vilka växter du skall ha ovanför? Det finns massor att välja på, det är väl snarast vilken färg du vill ha som avgör. Personligen tycker jag det är snyggt med en lite starkare färg. De är ju lätta att kombinera med. Antar att det är soligt läge?

Bägge sorterna av Rosenplister blir max 15 cm höga. (Gulplister ~25 cm). Du skulle ha den mellan/framför häckplantorna då? Låter mycket snyggt, bara du tar hänsyn till att samtliga Lamium-arter är aggressiva. Men det ser ju ut som om de begränsas av plattor resp gräsmatta och då funkar det jättebra. Häcken kan de inte konkurrera ut.
Ewa L tongue.gif byta signatur redan hmmm får nog fundera på det efter min senaste (absolut inte sista) blunder.
Min mor tyckte precis som du att jag börjar få lite grönt i fingertopparna och gav mig ett citrusträd. Då jag antog utmaningen så fick jag den att må toppen efter lite intrimmning med vattning och näring. Och så en dag i förra veckan bestämde jag mig för att plantera om den och sätta ut den i fullt solsken.
Sagt och gjort, fin jord, vattenkristaller, gödning och en väldränerad kruka. Underbart den blev hur fin som helst *stolt*
Bara vattningen kvar.
Gick ut i garaget och skulle hämta vattenkannan och hittade till min förvåning en grön som jag inte kände igen med vatten i. Toppen tänkte jag då har vattnet stått ett tag. Hällde på, tog ett steg tillbaka och njöt, det luktade tom mer citrus nu.
Mycket mer blink.gif väldigt mycket unsure.gif
(cencurerad harang av barnförbjudna ord i mängder) jag har hällt på citrusdoftande spolarvätska

Så jag byter inte nick på ett tag kan jag lova tongue.gif

Tillbaka till kommande planteringar
Jo starka färger vore klart fint, planteringen kommer ha mycket mycket sol och ha ett grått uthus med röda knutar som bakgrund. Knallblått vore mycket fint och gärna höga blommor.

Japp jag skall ha rosenplister som marktäckar i rabatten med bärbuskar runt dem alla, täcka all jord.
Inga problem att de är aggresiva då jag har plattor runt överallt, bara positivt med tanke på att jag då slipper rensa ogräs så mycket.
Hur ser det ut på vintern med Rosenplister? Vissnar det bara ner till en röra?
Ewa L
CITAT (Killensomvillhagrönafingrar @ 16-06-2006, 11:17)
jag har hällt på citrusdoftande spolarvätska

- - -
Knallblått vore mycket fint och gärna höga blommor.

Hur ser det ut på vintern med Rosenplister? Vissnar det bara ner till en röra?

Förlåt, men kunde inte låta bli att dra på munnen. Men inte elakt!! Nej, bara igenkännande. Visserligen har jag inte gjort just den blundern, men en och annan...
- - -
Om du inte behöver vara rädd för aggressiva blommor skulle jag nog rekommendera Blågull (Polemonium caeruleum). Den har extremt lång blomning, åtminstone hos mig. (Bilder finns i mitt album.)
2004 har jag antecknat: Blommade från april till november!!! I sol blir blomningen antagligen kortare. På "pappret" blir den 60 cm. Hos mig gott och väl 70. Men som sagt, lite aggressiv.
Annars; Veronica. På bilden tidigare i tråden är det Praktveronika (Veronica austriaca ssp. 'Knallblau'). Den blir visserligen inte mer än ~40 cm men en färgklick. Varvad med ex.vis Höstveronika (Veronica subsessillis). Då får du ju åtminstone blomning från juni till september.

Höstflox (Phlox paniculata 'Blue Boy') skulle ju förstås vara mycket vackert, men lite pippligare. Eller Riddarsporrar...

Det är faktiskt bara fantasin som sätter gränser. laugh.gif
Surfa runt i våra album.

Nej, Rosenplistern blir inte någon röra. Den är vintergrön! Inte helt fel snöfattiga år.
Ewa L
Efter att jag skrivit, skrollade jag tillbaka och kollade och insåg att den första bilden jag lade in, den med Lammöronen var tillsammans med Toppklocka (Campanula glomerata). Inte alls så lila som den ser ut här.

För att undvika förvirring. biggrin.gif rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon