Full version: Koreagran
Också Ofelia
Håller på att fixa en liten barrväxthörna och helt utan förkunskaper gick jag till det lokala växthuset. Hursom fastnade jag för en söt Koreagran med ful topp. Den klipptes raskt av och enligt försäljaren skulle det så småningom knappt synas att den var borta.

Min fråga till er kunniga här är; hur växer en koreagran? Nerifrån och upp eller....? Någon som har ett äldre ex? Trivs ni med den? Hur ser den ut "några år senare"?

Förresten, när jag ändå håller på; vad kan jag pigga upp min barrhörna med under tiden allt ska växa till sig? Ser ju lite trist ut med en Koreagran, en Yellow nånting Thuja, och en Kryp-en utlagda i trekant. Det ligger grus under och har själv funderat på nån stor sten eller några? Ska jag plantera något mellan dessa?

Snälla, snälla hjälp mig få rätsida på barret wacko.gif ....
Ewa L
Min Koreagran har åtskilliga år på nacken. Inser att jag inte har någon bättre bild än denna:

Den är så pass stor att den är svår att få med på en närbild.

Koreagranen tappar ofta toppen vid kott-rika år. Min har fått ny/nya topp/-ar åtskilliga gånger. I år är det extremt mycket kottar på den, så då kommer nog toppen att ryka igen. Men det gör ingenting för utseendet. (Tycker iallafall jag.)

Jag har planterat Hasselört, vit Murreva och Liljekonvaljer under min gran. Den står nämligen som avgränsare till min vita månskensrabatt.

Lycka till!

(För en stockholmare blir det lite lustigt att du behöver få rätsida på "barret", det gör man lämpligast hos frisören. laugh.gif )
Också Ofelia
Men j*klar vad vid den är!! Har gjort den klassiska tabben och planterat de andra barrväxterna näääära. Å andra sidan tar det väl tid att få den sådär yvig så jag får väl gräva bort lite såsmåningom.

Vad skönt att toppen kommer tillbaka och så bra att få en förklaring på varför den blir ful vissa år. Kottarna är ju så fina så det må väl vara hänt att toppen ryker då.

Hm, är faktiskt x-stockholmare men har glömt slanguttrycken... biggrin.gif ( skaffat nya..mer lokala sleep.gif).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon