|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Så här ren och fin blir man om nosen när man gräver där man enligt matte inte får.....
*Felix matte*
16-08-2006, 16:34
Åh så söt han är.
herkules
16-08-2006, 16:59
CITAT (Leia @ 12-08-2006, 11:21) CITAT (herkules @ 12-08-2006, 11:14) så fin han är! och vilket fint namn! :) :wub: Det är Max (sonen) som valt namnet.  Lite problem bara att det är så likt "Nino" som pappan i grannfamiljen heter!  häftigt! jag gillar namn som dino, karo, king osv - riktiga hundnamn!
Dino 3 1/2 månad "Hum, ett rep....."  "Ingen som ser va?!"  "Äh, jag tuggar bara lite...."
Han är så nallebjörns-söt
CITAT (AnitaGg @ 27-08-2006, 07:45) Han är så nallebjörns-söt  Problemet är att han förstår inte hur söt han är! Är man sådär söt borde det hänga ihop med att man är väldigt gosig.  Men inne i hans hjärna är han en piraya och tror att man ska bita på allt som kommer i sin väg. Valpkursen började i onsdags, han skötte sig jättebra till största delen!  Efter vår kurs kom en grupp stora hundar. När de kom in i hagen var det dock bara Dino (som var minst av de 8 valparna, både till ålder och storlek) som skällde ut de stora hundarna ordentligt, (och det var inte osäkert med svansen mellan benen skall) så han är en liten tuffing!
Devil in disguise
CITAT (Leia @ 27-08-2006, 09:58) CITAT (Reserv @ 27-08-2006, 09:23) Men Leia, du har inte funderat på om det är en Tasmansk djävul du fått hem istället??  :rolleyes: :P Likheten är rätt slående  :wub:   Och denna rasen ska vara din favorit ras, reserv! Jag som trodde att du gillade LUGNA hundar!!!!   lugn, bara lugn, det kommer om ett par år  Näe, dom behöver en mycket fast hand och röst....biter han er så bit han i örat så han känner att det gör ont. Lite luddigt i munnen....men det brukar hjälpa  Men utseendemässigt så är det ljuvliga hundar  Även om dom är små djävlar ibland med sina sylvassa tänder
 Piraya var ordet. Så ljuvligt söt han är Dino
CITAT (Reserv @ 27-08-2006, 10:04) Jo, uppfödaren tyckte också att vi skulle bita tillbaka om inget annat hjälper. Men jag ska faktiskt säga att han har blivit MYCKET bättre med bitandet sista veckorna. Men Max är svår att låta bli, och honom biter han hål på om han blir för uppspelt. Men jag börjar faktiskt ana att han har potencial att bli riktigt trevlig så småningom!
Vad fin han är! Kul bildserie, med repet. Jobbigt förstås med en sådan gnagare, men men...
CITAT (Castea @ 28-08-2006, 13:06) Vad fin han är! Kul bildserie, med repet. Jobbigt förstås med en sådan gnagare, men men...  Det SÄGS att det går över.....
Anki på Öland
29-08-2006, 09:09
CITAT (Leia @ 29-08-2006, 09:04) CITAT (Castea @ 28-08-2006, 13:06) Vad fin han är! Kul bildserie, med repet. Jobbigt förstås med en sådan gnagare, men men... ;) :wub: Det SÄGS att det går över.....  Jag undrar när............ Anki
CITAT (Anki på Öland @ 29-08-2006, 10:09) CITAT (Leia @ 29-08-2006, 09:04) CITAT (Castea @ 28-08-2006, 13:06) Vad fin han är! Kul bildserie, med repet. Jobbigt förstås med en sådan gnagare, men men...  Det SÄGS att det går över.....  Jag undrar när............ Anki  Ja, det kan man undra! Den som lever får se!
Vill gärna se fler bilder på Dino medans han växer, gosig nallebjörn ser han ut som ju
CITAT (Pjater @ 29-08-2006, 18:49) Vill gärna se fler bilder på Dino medans han växer, gosig nallebjörn ser han ut som ju  Det kommer, jag lovar!
Bettson
29-08-2006, 22:28
CITAT (Anki på Öland @ 29-08-2006, 10:09) CITAT (Leia @ 29-08-2006, 09:04) CITAT (Castea @ 28-08-2006, 13:06) Vad fin han är! Kul bildserie, med repet. Jobbigt förstås med en sådan gnagare, men men...  Det SÄGS att det går över.....  Jag undrar när............ Anki Förr eller senare
Anki på Öland
30-08-2006, 13:55
CITAT (Bettson @ 29-08-2006, 23:28) CITAT (Anki på Öland @ 29-08-2006, 10:09) CITAT (Leia @ 29-08-2006, 09:04) CITAT (Castea @ 28-08-2006, 13:06) Vad fin han är! Kul bildserie, med repet. Jobbigt förstås med en sådan gnagare, men men...  Det SÄGS att det går över.....  Jag undrar när............ Anki Förr eller senare  Hrm, här är det nog mest senare...... min 8-åring har just tuggat i sig min flugsmälla................ Anki
CITAT (Anki på Öland @ 30-08-2006, 14:55) Hrm, här är det nog mest senare...... min 8-åring har just tuggat i sig min flugsmälla................ Anki Valpkurs lexion nr. 2: Från att förra gången varit den "duktigaste" kursdeltagaren, vände Dino till att agera uttråkad tonåring eller nåt´. Trafiken långt borta utanför kurshagen måste studeras, hundar som passerade utanför på gångvägen tittas på, Max (sonen var med idag) som klättrade på stenar utanför måste hållas under uppsikt.... Ja, allt som hände utanför kursen var intressant. Att matte i princip stod på huvudet för att få honom att uppmärksamma henne tog han ingen som helst notis om.....  "Jaha, har du korv, ja det är ju´gott, men jag ligger hellre här och tittar på trafiken...." Helt coolt satt han eller (till största del) låg han. När vi på slutet skulle öva passitivitet för att lugna ner valparna (alla utom Dino, som hade betätt sig som om han gick på valium hela kursen) DÅ tyckte Dino att det var dags att agera!!!!!! Han for runt som en dåre, bet, hoppade, studsade och ville inte alls sitta lugnt och öva passitivitet. För det hade han ju´redan gjort i 1 timme då!
Anki på Öland
30-08-2006, 18:38
CITAT (Leia @ 30-08-2006, 17:30) CITAT (Anki på Öland @ 30-08-2006, 14:55) Hrm, här är det nog mest senare...... min 8-åring har just tuggat i sig min flugsmälla................ Anki Valpkurs lexion nr. 2: Från att förra gången varit den "duktigaste" kursdeltagaren, vände Dino till att agera uttråkad tonåring eller nåt´. Trafiken långt borta utanför kurshagen måste studeras, hundar som passerade utanför på gångvägen tittas på, Max (sonen var med idag) som klättrade på stenar utanför måste hållas under uppsikt.... Ja, allt som hände utanför kursen var intressant. Att matte i princip stod på huvudet för att få honom att uppmärksamma henne tog han ingen som helst notis om.....  "Jaha, har du korv, ja det är ju´gott, men jag ligger hellre här och tittar på trafiken...." Helt coolt satt han eller (till största del) låg han. När vi på slutet skulle öva passitivitet för att lugna ner valparna (alla utom Dino, som hade betätt sig som om han gick på valium hela kursen) DÅ tyckte Dino att det var dags att agera!!!!!! Han for runt som en dåre, bet, hoppade, studsade och ville inte alls sitta lugnt och öva passitivitet. För det hade han ju´redan gjort i 1 timme då!   en herre med egna åsikter om hur träningen skall gå till verkar det....... Synd man inte var där och kunde se er....!!:P Anki
Fredagen den 15 september ska jag och Dino gå en heldags spårkurs. Det gör inet att han är valp och behöver sova en del sa kursledaren. Citat: "Jag ska nämligen inte lära din hund att spåra, för det kan han redan. Det är den som går efter i snöret som behöver lära sig att göra rätt!" slut citat.  Han vet nog vad han pratar om!
Bettson
04-09-2006, 13:49
CITAT (Leia @ 04-09-2006, 14:29) Fredagen den 15 september ska jag och Dino gå en heldags spårkurs. Det gör inet att han är valp och behöver sova en del sa kursledaren. Citat: "Jag ska nämligen inte lära din hund att spåra, för det kan han redan. Det är den som går efter i snöret som behöver lära sig att göra rätt!" slut citat.  Han vet nog vad han pratar om!  Mycket förståndig kursledare. Honom ska du lyssna noga på Fick mig nyss en slickelislick på armbågen så här dansar bokstäverna vill jag lova.
CITAT (Bettson @ 04-09-2006, 14:49) Mycket förståndig kursledare. Honom ska du lyssna noga på Han verkar otroligt bra!  Har hört gott om honom från flera håll!
Läng sedan jag la´in några bilder på "dåren": (som för övrigt har lugnat sig betydligt  ) Max och Dino:  Dino på spårkurs 4 månader:
Scnyggo
CITAT aaaaw gulliiii!!! CITAT Scnyggo  Kärt barn har många namn!
Tihi!
 Jaha... såhär tråkigt har jag det..... Jag har skadat en tass och veterinären säger att jag måste ha en sådan här eländig tratt för att inte bita bort bandaget..... Första dagen gjorde jag allt för att bli av med den. Andra dagen låg jag helt apatiskt hela dagen och suckade. Tredje dagen började jag komma på tekniken hur jag skulle få tag i förbjudna saker ändå! Jag lixom skopar upp dem med tratten, lutar huvudet bakåt så vips glider grejorna ned till min öppna mun!  Idag fjärde dagen kör jag mina race som vanligt, jag har lärt mig att "idiot springa" även fast jag har klumpfot, och jag har lärt mig var tratten slutar så jag kan undvika att springa in i saker och fastna med den! Mina tänder bara rasar ur munnen på mig just nu också, 6 tänder på 2 dagar har matte plockat ur och sparat. Lill husse är jätte sur, han vill också tappa tänder, alla utom han och en pojke till i hans klass har börjat tappa sina tänder....
Bettson
13-10-2006, 09:10
Stackars Dino! Att läsa detta gör mig påmind om att jag inte har gjort en sak på checklistan. Att låta vovven prova halskrage innan det händer något. Sedan får man vara tacksam ifall man slipper anvädna den av nödvändighet. MEn ibland hinner man ju inte träna innan faktum har uppstått. Att dels skada sig och ovanpå detta behöva i detta stressade läge lära sig använda halskrage är kanske lite mycket begärt av den stackars vovven. Men Dino har ju klarat det bra. Vad har han skadat sig på för sätt? Jag skall genast åka och inhandla en halskrage, hade glömt mina föresatser. Hoppan han läker fint nu
Stackars liten
Vi vet faktiskt inte... Han har varit halt ett par veckor på bakbenet. Tidigare haltade han till och från på ett framben som han sträckte när han for runt. Så först trodde jag att det var det samma med bakbenet. Alltså värst när han hade legat, och bättre desto längre stund han höll igång. Men när han sista dagarna helst inte ville stödja alls på det bar det iväg till vet. Som inte heller är säker på vad det är, så vi provar detta en vecka, annars måste vi röntga. Han visade en liten reaktion på två tår, så kanske att han har blivit trampad när Max och han har rusat runt? Men vet tyckte att han borde reagera mer med tanke på hur mycket han haltar.... Men hunden är ju´så tålig så han piper ju inte till för något så det är svårt att veta.... Vi får se om det blir röntgen på tisdag...
Anki på Öland
13-10-2006, 09:23
Håller tummarna för att det "bara" är några trampade tår!! Anki
Bettson
17-10-2006, 09:46
Hur är det med Dino-plutten idag då?
CITAT (Bettson @ 17-10-2006, 10:46) Hur är det med Dino-plutten idag då?  Oj! Hade missat att du frågat!  Såg däremot att du pm:at så du har fått svar! Kopierar nog in svaret här också om någon mer undrar!
Jo, tackar som frågar. Vi fick ta av bandaget i helgen, men han haltade fortfarande. Så vi höll på och velade hur vi skulle göra eftersom veterinären var väldigt osäker själv på varför han haltade. Han höll på och tryckte och kände och klämde jättelänge. Och sa att han tyckte att det var ett knepigt fall eftersom Dino inte reagerade nämnvärt någonstans. Förutom en liten reaktion på tårna. Den reaktionen var att han försökte rycka benet till sig. Men jag gick och grunnade på det där och kom fram till att så gör han alltid när man håller på med hans tassar, han gillar nämligen inte riktigt att man håller fast tassarna. Resonerade fram och tillbaka med uppfödaren också, som tyckte att jag skulle vara glad att han inte reagerade på de ställen som veterinären undersökte, det innebär att det inte är problem med höfterna. Och det sa veterinären också. Winnie (uppfödaren) känner sig ganska säker på att han har sträckt ett ligament och det enda sättet att då få honom att reagera är att veta exakt var man ska trycka (sk. triggepunkter). Sådant är naprapater/kiropraktorer duktiga på men inte oftast vetirinärer. Eftersom han är som sämst efter han har legat och blir bättre när han rör på sig tyckte Winnie att jag skulle avvakta röntgen ett tag till. Ett sträckt ligament kan ta tom månader att få bra.... Jag väljer att gå på hennes råd, hon är mycket erfaren, hon har varit uppfödare i snart 30 år, med drygt 300 valpar "bakom" sig. Hon är tydligen den som gjort mest för rasen i sverige (sagt av andra uppfödare inom rasen), hon har gjort många och långa resor i sameland i för att hitta de rätta hundarna. Och hon har importerat ett 30 tal hundar från finland. Allt för att det inte ska bli inavel inom rasen som är en mycket frisk ras. (ligger i billigaste försäkringsklasserna på försäkringsbolagen, och det tyder ju på sundhet ) Lite frustrerande är det dock, jag skulle verkligen behöva träna inkallning med lös hund, men första månaderna hade han ett framben som han sträckte så fort jag hade honom lös. Han far ju fram som en j**la dåre när vi är i skogen så då blev det också korta koppelpromenader... Hur som helst så känns det lite bättre efter att Winnie är så säker på vad hon tror att det är. Hon har varit med om det på flera valpar förut. (framför allt valpar som är lite extra vilda som Dino...) Och i går stödde han åtminstonne på tassen igen, även om han haltade en del.
Jobbigt blir det när man inte hittar nån uppenbar orsak till problemen. Verkar ju bra i alla fall att han stödjer lite på benet nu Träna inkallning inomhus med visselpipa vid matdags t.ex. Min erfarenhet är i alla fall att det är befästandet av signal/belöning som är avgörande för hur inkallningen funkar ute i skogen sen.
Idag har Dino inte gjort ett enda "hyss", vi tror nästan att han är allvarligt sjuk....  (ok, vid två tillfällen har han snott strumpor, det ena paret hemma hos en bekant, men han hann aldrig ha sönder dem och han släppte dem så fint när vi sa åt honom  )
CITAT (Leia @ 05-11-2006, 18:20) Idag har Dino inte gjort ett enda "hyss", vi tror nästan att han är allvarligt sjuk....  (ok, vid två tillfällen har han snott strumpor, det ena paret hemma hos en bekant, men han hann aldrig ha sönder dem och han släppte dem så fint när vi sa åt honom  ) Han kanske börjar bli en stor kille
CITAT (AnitaGg @ 05-11-2006, 18:28) CITAT (Leia @ 05-11-2006, 18:20) Idag har Dino inte gjort ett enda "hyss", vi tror nästan att han är allvarligt sjuk....  (ok, vid två tillfällen har han snott strumpor, det ena paret hemma hos en bekant, men han hann aldrig ha sönder dem och han släppte dem så fint när vi sa åt honom  :wub: ) Han kanske börjar bli en stor kille  Hoppas!
Jag tänkte berätta lite om Dino. Att vi har haft ett sjå med hans sönder bitande av både människor och saker, att han älskar bajs av alla det slag och att han till stor del av tiden vi haft honom varit halt har jag ju redan avhandlat. Så nu tänkte jag berätta om lite annat! Dino är en liten ”mattegris”. De andra i familjen är inte värda vatten jämfört med mig, skulle möjligtvis vara för att sätta tänderna i dom förståss…. Han går efter mig som en skugga hela dagarna. Kommer vi hem alla tre samtidigt är det bara mig han hälsar på, om jag ignorerar honom kan de andra två möjligtvis få en snabb slick innan han pockar på min uppmärksamhet igen. Han ylar av glädje när jag kommer innanför dörren, på samma sätt som han ylar efter mig när jag går. Det spelar ingen roll att Max och Micke är hemma och försöker göra saker med honom det ska ylas och snyftas efter matte en stund i alla fall. När den stunden är över börjar den stora ”stormen” han är helt SJÖVILD när jag inte är hemma, han leker, busar, biter, kör sina race som en total dåre. (När katten är borta dansar råttorna på bordet… ) Micke säger att när jag är borta en hel dag sover Dino i princip ingenting. När jag är hemma sover han den största delen av tiden numera. Det lustiga är att när vi lämnar honom helt själv är vi ganska övertygade om att han sover, för då gäspar han så stort och sträcker sig flera gånger under hälsnings ceremonin när vi kommer hem. Numera behöver jag ingen väckarklocka. Dino anser nämligen att senast kl. 06.00 är det dags för matte att kliva ur sängen. Han ger sig inte. Han puffar med nosen och krafsar med tassen på mig, vankar fram och tillbaka och beter sig som att han håller på att ”göra på sig”. När jag då masar mig upp och klär på mig så går han och lägger sig igen!!!!! Och vill INTE gå ut. Han tycker bara att jag ska vara uppe! Då tvingar jag ut honom på tomten och tycker att har han ”tvingat” upp mig så ska han banne mig kissa också! Då lägger sig hunden på trappen. När jag tvingar ut honom på gräsmattan så lägger han sig där. Då brukar jag gå in och det kan ta en halvtimme innan han bemödar sig med att gå och kissa. Så så kissnödig är han! När resten av familjen vaknar till liv kan de få en snabb svansviftning och ett litet bushugg i en hand men viktigare än så är det inte att de tar sig ur sina sängar. Så det är inte alltid fördel att vara den som är mest populär….. Kvällstid tycker Dino att matte ska gå och lägga sig vid 19.00 tiden för då är HAN faktiskt trött….. Han vankar och suckar och puffar på matte. Om jag reser mig springer han iväg till sovrummet, och blir så besviken när han kan konstatera att jag bara ska gå på toa. Då lägger han sig utanför toa dörren och lutar sig mot den så att den inte går at öppna. Och han flyttar sig INTE. Man får skjuta upp dörren med honom som bromskloss och han ser såååå frågande ut över varför man gör så? Men kvar ligger han. Så gör han faktiskt med vem om än går in på toa. Dino är väldigt självständig på ett sätt också. Skulle aldrig tveka att dra iväg på ett spår, eller något annat som intresserar honom. Han vill gärna vara med men inte inpå. Alltså vill inte ligga i knät i soffan men vill vara i samma rum. Närhet tror jag är lite laddat för honom då jag märker att han är väldigt signalkänslig. Ligger han på golvet och man lägger sig där med honom för att gosa flyttar han på sig en meter, han vill inte ha någon inpå sig. Men är han riktigt trött kan man få gosa en stund med honom. Även vid hundmöten har han otroligt bra signaler och visar på alla sätt att han är vänligt inställd. När det gäller rena lydnads moment som tex sit, ligg, rulla, kom hit osv så lyder han mina handrörelser bäst. Jag gör på olika sätt med händerna för olika moment. Vet egentligen inte varför jag gör det, det har bara blivit så. Men jag har förstått att han inte lyder mina ord utan mina rörelser, så jag måste försöka jobba bort det. Det är ju´ ingen annan som känner till mina rörelser och vi är ju´ beroende av hundvakt vissa dagar så han måste börja lyssna till orden istället. Ett annat problem blir ju´ vid inkallningen om han drar iväg efter något så har han ju´ ryggen mot mig och kan inte se mina handrörelser. Det är ju´ inte så att jag bara har använt handrörelerna vid träning, utan jag har använt dem och orden samtidigt. Men jag har förstått nu när jag provar att ta bort rörelserna att orden förstår han inte, tar jag bort orden och bara gör rörelserna är det däremot inga problem…. Dino går inte i trappor, han hoppar rakt ut det har han gjort sedan dag ett, och vi har försökt tvinga honom att ta ett steg i taget med tanke på att han varit halt så mycket, men nu har vi gett upp…… Vi tror att Dino är en riktigt ”smart” hund. Ibland lite för smart för att det ska vara bra…. Han är en sådan där hund som klurar ut själv hur man öppnar dörrar eller lock till soptunnor osv. Dino gillar inte att åka bil, det är en liten kamp varje gång. Nu är det så att han är så smart att han tittar på vad jag sätter på mig för kläder när vi ska gå ut, och bestämmer sig sedan för om han vilja följa med eller inte. Det är såhär att vi bor ju verkligen på vischan utan några som helst gatu- lampor jag har därför i princip alltid en självlysande orange reflexjacka (en sådan som vägarbetare använder) på mig när vi ska ta promenader i vår närmaste omgivning, kvällstid har jag även pannlampa för det är så svart så man ser varken vägen framför sig eller var hunden är annars. Men ska jag ta bilen någon annanstans tar jag på mig en lite snyggare jacka. Då piper Dino iväg in i huset. Det spelar ingen roll hur mycket jag lockar honom med godis och annat om jag har den jackan på mig. Han VÄGRAR att följa med. Så nu har jag börjat alternera jackorna så att han inte ska veta vad som är på G…… Dino äter allt utom kokt potatis, och då menar jag verkligen ALLT. Den uppblötta hundmaten är väll sådär tycker han men han får inget annat om han inte först har ätit hundmaten. Men det är sällan han äter full ranson, men han håller inte direkt på att ”falla ur” för det. Vi har en ”hund dusch” i grov entrén. (mycket praktiskt!) I den älskar han att sitta! Han får nämligen alltid godis där när han är duktig och går dit själv! Det var en grej jag började med innan vi hade fått vattnet dit kopplat för att det skulle bli smidigt att få honom att vilja gå dit. Nu går han alltid raka spåret upp i duschen när vi kommer in, varken han behöver spolas eller inte. Och han går inte därifrån förrän han fått en godis! Vi har gått valpkurs och spårkurs. På valpkursen var det lite olika dagsform på honom, men i det stora hela tycker jag faktiskt att han glänste lite jämfört med de andra! När det gäller spår (sakspår) vill han bakspåra, men det har vi inte kunnat öva så mycket då han i princip varit halt hela tiden sedan den kursen Dino älskar höjder, ska upp på alla stenar han ser. Om de så bara är någon decimeter ovan mark så ska han stå där och ”blicka ut”. Han tittar även gärna på TV. Verkligen tittar alltså! Han sitter framför tv:n med huvudet på sne och föjer med i allt som händer! Igår tittade hela familjen på Narnia. Dino hade fullt sjå med att hålla ordning på de elaka vargarna! (Det måste vara jobbigt att vara ett sådant litet kontroll freak som han är…) Jaaa, det var allt för denna gången!
Oj då såg att det inte gick att flytta med de glada gubbarna. Texten är skriven i ett annat program och inkopierat här, men de glada gubbaran blev någon konstig kod...
anne-li i olofstorp
22-11-2006, 17:39
Visst är det många gånger jobbigt med en hyperaktiv hund som alltid tycks ha nåt på gång. Men å andra sidan är det dom hundarna man kan göra skojiga saker med. Om man låter dom använda sin energi på spår, lydnad, agility .... ja, vad som helst, så får man oftast snabbt resultat och roligt brukar det vara också.
Underbar berättelse om Dino! Fast jag börjar misstänka att Coffee var en mycket lugn valp... Mulle
herkules
22-11-2006, 19:22
Han verkar så himla mysig eran Dino!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|