tantgreddelin
Jag tror att jag har bestämt mig, det blir Pipranka på min soliga spalje. Vill dock gärna blanda med storblommig klematis. Gärna Rosa-aktig. Har ni förslag på någon storblommig klematis som trivs i sol och som ska tas om hand på liknande sätt sin piprankan (ev. när beskära, jortyp etc).
biggrin.gif

PS. jag bor i zon 3
rosita
Pipranka trivs väl bäst i skugga? unsure.gif
kristerh
Undrar om inte piprankan kommer "kväva" klematisen om du sätter dem tillsammans wink.gif piprankan är ju så kraftigt växande.
krister
Fru fet
Jag tror som kristerh. Vi hade pipranka på vår gård i stan som klättrade på en pergola tillsammans med rosor - man såg inte rosorna när piprankan väl etablerat sig och börjat växa. Men en bra kombination i ett par år kanske, piprankan står ju och stampar rätt länge.
mari_tres
Fast å andra sidan kanske man kan hålla efter piprankan så att den inte växer in i och över klematisen? Det är väl bara att ta fram stora saxen... Eller kommer rötterna också att bre ut sig och ta all näring och allt vatten?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon