Full version: Iris
Karin72
Jag har en iris (se bild) som jag tror står alldeles för tätt för att må bra. Tänkte glesa ur dem och undrar hur jag ska göra? Gräva upp alla rotknölar och sen sätta tillbaka några av dem helt enkelt? Någon särskild sorts jord? Extra näring eller ej? Är det någon som vill ha överblivna "knölar" så säg till, jag ger gärna bort eller byter!
/Karin
malin72
vilken fin fin wub.gif undrar om jag har något som du vill byta med unsure.gif wink.gif
Karin72
jag är intresserad av mycket, antingen iris eller någon helt annan perenn, något förslag? men som sagt, det är bra att jag först vet att jag gör rätt med mina irisknölar, är det någon som kan instruera mig??
kristerh
det är bara att gräva upp och dela på dem. och sedan ner med de du vill behålla grunt i jorden igen.
krister
jazza
Jag är jätteintresserad , tar gärna emot Iris! Den var jättefin!

Har en gulvit iris som jag kan dela med mig av! Jazza
malin72
du kan ju kolla i mitt album så ser du lite av det jag har rolleyes.gif har ett par olika irisar bla den blå som nu finns i albumet som blommar idag wub.gif wub.gif
annars finns det mycket höstanemoner,skuggliljor, riddarsporrar, gulsippor,lammöron, ja det var bara lite av det som finns rolleyes.gif
Gloriana
Vänta med delning till i slutet på juli. Man kan då också klippa ner blasten till åtminstone halva längde så är de lättare att plantera utan att de vippar omkull. De kan lätt gör det då själv jordstammen ska ligga på ytan. Rötterna ska självklart ner i jorden. När man tar upp plantan ser man hur rötterna växer och kan göra likadant när man planterar om dem. Vad man kanske kan tänka på är att iris växer bakåt så att säga, bara så att man inte planterar för när åt det hållet....om nu ngn fattade vad jag menade med det. tongue.gif
carren
Så här delar man iris enligt Allt om trädgård nr 9 2004:

Bäst är att dela 3v efter avslutad blomning. Unga, friska rhizomer hittar man oftast i utkanten av rotklumpen. Skär eller bryt av dem ca 10 cm in. De största och kraftigaste rhizomerna ger de bästa plantorna och de största blomorna.

Putsa bort vissna blad och korta ev in rötter och blad. Kortar man in bladen så klarar plantan av vind bättre och får lättare att förse bladen med vatten och näring under återetableringen. Energin går då åt till att bilda nya rötter vilket är bra.

Låt gärna rhizomerna ligga ovan jord en dag så att snittytan hinner torka in. Det hindrar röta och svampsjukdomar från att få fäste.
Karin72
Jättebra, nu vet jag precis!
Malin och Jazza, jag skickar PM till er!
/Karin
Lady Hamilton
smile.gif Tog bort för nu är alla "borta"
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon