ChrisZ
Vår ståtliga hägg har drabbats av någon form av skadeinsekt (har bilder men blir inte klok på hur jag får med dem i inlägget). I vilket fall så ser det allvarligt ut, alla blad är i princip borta och istället har insekten spunnit som nätkokonger runt tidigare blommor och blad.

Är det någon som vet vad det är, om man behöver vidta åtgärder och i så fall vad?!
Åsa, mälardalen zon 2
Häggspinnmal väldigt vanligt på hägg. Man brukar inte göra någonting träden klarar kalätning det kommer nya blad ibland försvinner problemen efter något/några år. Vissa år är det även fler skadedjur än andra.
KURT
En länk
emma weibull
Ngt man kan göra för att hejda ett angrepp som inte gått så långt ännu?
Bubblan2
Har hört att larverna har en cykel på 8 år, dvs att de återkommer var 8:e år. Häggen kan få färre blad efter ett angrepp, men överlever.
Ingis
Jag såg detta idag vid Ulriksdals handelsträdgård och när jag kommer hem ser jag att min vingade benved har det igen. Det är tredje året i rad.
Jag sprutar med hård vattenstråle och tar bort det för hand. Jätteäckligt.

Men det är ju bara en buske, det kan man ju inte göra på stora träd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon