Full version: Paradistrd
Scout
Mitt paradistrd (Crassula ovata) har ftt mycket ljus p sistone och jag tror att den blivit "solbrnd". S nu har den brjat bli mrka, nstan brunrda p stora delar av bladen. Frst var det bara p bladkanter och bladskaft och det var ju mest snyggt. Men nu har en hel del blad helt bytt frg och blivit mrka.

r det bara ofarlig "solbrnna" eller br jag bli orolig fr min vns hlsa? Borde jag stlla den mrkare? eller r det inget den tar skada av?
flaxss
fr mycket brnna r ju inte bra fr d frlorar ju bladne sin funktion .
i naturen dr dne vxer vilt kan den ta hur mycket som helst men som krukvxt utom hus s r vst elelr st bst wub.gif
Scout
Den str nu lite mrkare. Kan jag rkna med att de mrka bladen blir grna igen eller r de frevigt solbrnda?
lissa
Har dom solbrnda bladen blivit lite "smalare, uttorkade" ? om det r s, s kan det vara att bladet r frbrukat, pga lder eller dyl. Min fr nmligen sna blad ibland, och det kan vara mitt p en gren, s det r inte bara i topparna dom blir s. Fr det mesta brukar dom ramla av nr det blser till lite. Om anledningen inte r den jag beskriver, s tror jag inte att dom fr tillbaka sin ursprungliga frg...men det kommer ju nya blad snabbt, den vxer ju verkligen fort och var som helst. Jag har hela markytan i krukan full med nya sm plantor, s vad det n har varit kommer det skert att bli ett vackert trd rolleyes.gif
flaxss
jo det kan dte med vara gammmla blad . fast dom brnda bladen kommer vara brnda . men dom nya bladen bler ju grna om du stter dne lite bttre som i st eller nt som lissa sa den vxer frt med wub.gif fast sne kan mans e om dte r brnna va solen om dom sm bladne r gula
Scout
N de mrka bladen knns styva och ser fr vrigt hlsosamma ut. men d r de vl dmda till att vara mrka tills de faller av, det var ju lite surt...

Men alla nya blad som spirar r klargrna s det finns ju hopp om en fin planta nd. tack fr hjlpen
flaxss
CITAT (Scout @ 22-06-2006, 00:16)
N de mrka bladen knns styva och ser fr vrigt hlsosamma ut. men d r de vl dmda till att vara mrka tills de faller av, det var ju lite surt...

Men alla nya blad som spirar r klargrna s det finns ju hopp om en fin planta nd. tack fr hjlpen

lycka till med den hoppas den ser finare ut snart .
min egen har med blivit brnd men inte s mycket mina blad blev gula fast ven dr kommer nytt grnt wub.gif
rosita
Jag har ett paradistrd som str i full sol (sder) nstan hela dagen och det gr hur bra som helst, men jag r noga med avhrdningen den frsta veckan den str ute.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon