Full version: Paradisträd
Scout
Mitt paradisträd (Crassula ovata) har fått mycket ljus på sistone och jag tror att den blivit "solbränd". Så nu har den börjat bli mörka, nästan brunröda på stora delar av bladen. Först var det bara på bladkanter och bladskaft och det var ju mest snyggt. Men nu har en hel del blad helt bytt färg och blivit mörka.

Är det bara ofarlig "solbränna" eller bör jag bli orolig för min väns hälsa? Borde jag ställa den mörkare? eller är det inget den tar skada av?
Alexander-VG-zon3
för mycket bränna är ju inte bra för då förlorar ju bladne sin funktion .
i naturen där dne växer vilt kan den ta hur mycket som helst men som krukväxt utom hus så är väst elelr öst bäst wub.gif
Scout
Den står nu lite mörkare. Kan jag räkna med att de mörka bladen blir gröna igen eller är de förevigt solbrända?
lissa
Har dom solbrända bladen blivit lite "smalare, uttorkade" ? om det är så, så kan det vara att bladet är förbrukat, pga ålder eller dyl. Min får nämligen såna blad ibland, och det kan vara mitt på en gren, så det är inte bara i topparna dom blir så. För det mesta brukar dom ramla av när det blåser till lite. Om anledningen inte är den jag beskriver, så tror jag inte att dom får tillbaka sin ursprungliga färg...men det kommer ju nya blad snabbt, den växer ju verkligen fort och var som helst. Jag har hela markytan i krukan full med nya små plantor, så vad det än har varit kommer det säkert att bli ett vackert träd rolleyes.gif
Alexander-VG-zon3
jo det kan dte med vara gammmla blad . fast dom brända bladen kommer vara brända . men dom nya bladen bler ju gröna om du sätter dne lite bättre som i öst eller nåt å som lissa sa den växer fårt med wub.gif fast sne kan mans e om dte är bränna va solen om dom små bladne är gula
Scout
Nä de mörka bladen känns styva och ser för övrigt hälsosamma ut. men då är de väl dömda till att vara mörka tills de faller av, det var ju lite surt...

Men alla nya blad som spirar är klargröna så det finns ju hopp om en fin planta ändå. tack för hjälpen
Alexander-VG-zon3
CITAT (Scout @ 22-06-2006, 00:16)
Nä de mörka bladen känns styva och ser för övrigt hälsosamma ut. men då är de väl dömda till att vara mörka tills de faller av, det var ju lite surt...

Men alla nya blad som spirar är klargröna så det finns ju hopp om en fin planta ändå. tack för hjälpen

lycka till med den ¨å hoppas den ser finare ut snart .
min egen har med blivit bränd men inte så mycket mina blad blev gula fast även där kommer nytt grönt wub.gif
rosita
Jag har ett paradisträd som står i full sol (söder) nästan hela dagen och det går hur bra som helst, men jag är noga med avhärdningen den första veckan den står ute.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon