Jag odlar spenat i en balkonglåda. Nu har jag upptäckt en massa blomknoppar. Är detta i sin ordning att den blommar så tidigt? eller borde jag plocka bort blomknopparna så att den koncentrerar sig på att göra blad som jag kan äta. går bladen att äta även om den blommar eller har blommat?
Åsa, mälardalen zon 2
14-06-2006, 15:01
Spenat håller inte hela sommaren man måste så i omgångar och gärna undvika att odla spenat mitt i sommren då det är långa dagar och väldigt varmt.
Skörda så mycket du kan och riv sedan upp plantorna och så något annat. Vill du ha något spenatliknande som håller hela sommaren och långt in på hösten är det mangold du ska satsa på, den används tillagad och smakar som spenat.
andersen
14-06-2006, 15:05
Nej det är inte bra att den blommar, jag föreslår att du äter upp spenaten redan nu och sår nyazeeländsk spenat i stället, den går inte lika lätt upp i blom.
Jaha, så det var inte bra med blommor. Det var det jag anade. Då blir det till att kapa allt vid roten med en gång och äta nåt spenataktigt. River upp rötterna och sår samma frön igen direkt då så hinner det nog bli några fler skördar till innan hösten.
Tack för hjälpen...
Blir det varmt så kan det nästan vara "omöjligt" att hindra spenaten från att blomma. Mangold kan vara ett bättre alternativ, den blommar inte alls lika lätt.
Efter att ha skördat en otrolig stor bunt spenat (fyllde största bakbunken med råge) och förvällt den ett par minuter krympte den ihop och blev nästan ingenting. jag är lite chockad. Känns rätt ovärt att odla när det blir så lite kvar att äta av så mycket.
Sjunker mangolden också ihop och blir nästan inget kvar efter förvällning? Funderar på helt andra saker att odla istället som ger lite mer skörd som tack för insatsen. Vad kan jag satsa på i en balkonglåda? Jag har redan tomat, sockerärtor och sallad.
myskmadra
16-06-2006, 22:10
Prova du lite mangold. Jag tycker inte att den sjunker ihop lika mycket vid förvällning. Den har kraftiga stjälkar som man kan förvälla ihop med bladen eller för sig själv.
Dessutom är den en "komigenväxt" dvs du kan skörda flera gånger - och finns i olika färger. Vackra är de med röd stjälk tycker jag.
Kanske kan du ha lite kryddor invid- mynta, persilja mm. Varför inte en ätlig tagetes som lyser upp?
Jag får nån idé om att odla rosenböna i lådan som ju både är vacker och ätbar. Den skulle ju kunna klänga på balkongräcket.
Svarar en fd balkongodlare. Läs någon av Lena Israelssons böcker m köksväxter och krukodling - där kan du få många tips.
Åsa, mälardalen zon 2
17-06-2006, 10:02
Och om du har en inglasad balkong eller balkong som blir varm och lligger i lä kan du även testa malabarspenat nästa år i en stor kruka/hink, där blir det riklig skörd och bladen är rejäla så det går snabbt att skörda tillräckligt för en spenatpaj och med tanke på att den växer på höjden tar den inte så väldigt stor plats på en balkong.
Malabarspenat bör förkultiveras i mars-april den är mycket värmekrävande är en indisk växt men den klarar sig ändå förvånandsvärt länge ute på hösten, den växter dock dåligt om det blir för kyligt för den jag har testat i marken men marktemperaturen i sverige var nog för låg för den växte inget. Den går även att odla som krukväxt.
Frön till malabarspenat är ganska billiga och de brukar ha bra grobarhet det finns både en grön och en röd variant (färdiga plantor i handeln är dock svindyra de små exemplar jag har sett har kostat runt 200-250kr)

Christa
19-06-2006, 09:15
Malabarspenat låter väldigt spännande och den ser ju fantastiskt frisk och fin ut på bilden. Nästan så man inte skulle näns plocka av bladen. Hur mycket skördande tål en sådan planta? Kan man ha en sådan i ett fönster på vintern och på så sätt få lite bladgrönt även under den mörka årstiden?
Åsa, mälardalen zon 2
19-06-2006, 09:35
Man kan skörda en hel del från en sån kon jag har, det är 3 plantor i krukan som får klättra upp det brukar räcka till flera spenatpajer i veckan ifall man vill äta det så ofta. Bladen är ganska grova och tjocka så det går fort att plocka till en paj de sjunker inte ihop så mycket vid förvällningen som spenat gör. Utan problem borde man kunna skörda bort åtminstone 50% på en gång, under sommaren då den växer bra, den växer då ganska snabbt så bladmassan borde växa ut ganska snart.
På vintern inomhus i kruka (mindre än den på bilden) så växer den just ingenting det är för mörkt den gör som de flesta andra krukväxter vilar, har man växtlampor så kan det dock hända att man kan få den att växa så att man kan få en liten skörd nu och då.
Christa
19-06-2006, 11:21
Tack Åsa för svar! Vad jag förstår så menar du att den går att övervintra Malabarspenat i kruka inomhus men det blir inte så mycket av den på vintern. Innebär det att den sätter i gång och växa i mars och att man kan skörda i mars-april? I så fall har man i alla fall färskt grönt tidigare än utomhus. Eller måste man så nya plantor varje år?
Kan man äta bladen råa också?
Åsa, mälardalen zon 2
19-06-2006, 12:16
Det går bra att övervintra växten man måste inte så nytt varje år men växten producerar en del frö så man kan ju så några nya med. Den jag har inomhus brukar ofta inte sätta igång och växa förren runt april-maj så man kan nog inte räkna med några supertidiga skördar.
Råa skulle jag dock inte vilja äta malabarspenat växtsaften är ganska slemmig och äcklig så jag har inte provat, i förvällt tillstånd i stuvningar och pajer har den dock en mycket god spenatsmak och den har då även en bra konsistens.
I år har jag även röd malabarspenat (stammen ser mörkare röd ut i verkligheten tycker jag)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.