Full version: Gamla frön
catlady
Fick flera exotiska blomfrön från min mor igår, som hon köpte i England för mellan 5 och 10 år sedan. Vågar jag hoppas att några av dem ska gro om jag sätter dem?
IceCube
Testa att grodda de som man gör med alalfa-groddar. Om det gror så peta ner de i jorden.
Gillan
CITAT (IceCube @ 14-06-2006, 20:18)
Testa att grodda de som man gör med alalfa-groddar. Om det gror så peta ner de i jorden.

ohmy.gif ohmy.gif tongue.gif

Sicken smart ide´. Det hade jag aldrig kommit att
tänka på själv wub.gif . Skall testas smile.gif
IceCube
CITAT (Evgeni @ 14-06-2006, 21:25)
CITAT (IceCube @ 14-06-2006, 20:18)

ohmy.gif ohmy.gif tongue.gif

Sicken smart ide´. Det hade jag aldrig kommit att
tänka på själv wub.gif . Skall testas smile.gif

Tackar! smile.gif
Gåsis
Det är inget dumt sätt att testa på. Men det kan vara fröer som tar lång tid på sig för att gro så du får skölja ofta och länge. Om det gror så kom ihåg att groddarna är jättekänsliga, så var rädd om groddarna vid plantering.

/Åsa
catlady
Hur gör man med alfalfagroddar? blink.gif smile.gif
catlady
Jag skickar upp tråden och frågar igen; Hur gör man med alalfa-groddar?
Fru fet
Jag gör groddar så här (alfalfa och andra) Skölj fröna noga, lögg i glasburk, täck burkens öppning med tunt tyg (gas, muslin eller liknande). Fixera tyget med gummisnodd. Förvara burken liggande och mörkt (fast det är ju för att groddarna skall bli vita och inte gröna). Skölj dagligen med kallt, rent vatten. Åh, vad sugen jag blev på groddsallad nu tongue.gif !
catlady
Wow, det låter som mycket jobb... Skölja varje dag. Men du har rätt - groddar är gott! Tyvärr gjorde jag ett misstag medan jag rensade upp på balkongen igår, och slängde ut pionfrökapseln! Men tack för tipset ändå - det kommer säkert till användning i framtiden. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon