Full version: Chili med bladlöss
Anna Maria
Hej!
Nu har mina jäkla bladlöss angripit även chiliplantorna (förstås, när allting annat är fullt så...) Jag sprutade med såpvatten i förrgår och i går började bladen ramla. Någon som varit med om det, är chili känsligt för såpa? Jag sprutade inte i solen, klämde ihjäl så många löss jag såg och sprutade överallt. Nu har jag klippt ner plantorna nästan helt, och undrar om det är någon ide att jag sparar dem öht. Kommer det att bli någon chili på dem i sommar? Det var en perenn chili, rocotopeppar, som angreps.
Jag blir galen på lössen!

Maria utanför enköping
Piccante
Jag för oxå en ständig kamp mot ohyran. Så fort det börjar bli fullt i fönstret med plantor så kommer de små kräken mad.gif Men spara på plantorna. Jag duschade av mina plantor med ganska varmt vatten (har läst här att plantor inte tar så mkt stryk av ljummet vatten) och de ser ut att klara det bra. Sedan brukar lusplågan avta när jag sätter ut mina chili på balkong och uteplats. Man får lite hjälp av deras naturliga fiender ute.

Sen om jag ska övervintra chili så brukar jag avlusa dem på hösten med pyrex eller liknande. Jag vill inte spruta gift på dem medan de bär frukt men på hösten gör det inget och de planteras ändå om nästa vår så det blir inget gift kvar i jorden. så spara dina plantor, de brukar kunna repa sig om man håller efter bladlössen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon