Full version: Melon
Mats
Jag har köpt melonplantor (Sweethart) som jag planterat i växthus, plantorna var toppade, så att de skulle breda ut sig på marken.
Är det någon som vet hur de skall beskäras i fortsättningen, skall hanblommorna skäras bort?
katah
Tja, jag borde kunna detta ty jag hade meloner på mitt växthus förra året,
men hur gjorde jag nu då?

Jo, jag väntade att några meloner började växa, det rekommenderas 2-3 meloner / planta, resten ska bort, tyvärr... man ska sedan hålla det hela i ordning med att klippa ner alla grenar efter några bladpar. Detta för melonerna ska bli så stora som möjligt.
De växer våldsamt, en planta tar lätt en kvadrat även i klippt form, jag vågar inte ens tänka hur stort det skulle bli om man inte skulle kippa det, är säker att det skulle växa runt hela växthuset!!
Åsa, mälardalen zon 2
Ska melon odlas i växthus rekommenderas uppbindning inte att de kryper på marken, de tar betydligt mindre plats när de binds upp och man måste inte beskära man får meloner även utan beskärning + det måste finnas både han och honblommor för att det ska bli en befruktning så ta inte bort hanblommorna.

Melon är det som växer till vänster på bilden

Sollan
Hur vet jag skillnaden mellan han- och honblommor? Ska de pollineras?
Åsa, mälardalen zon 2
Ja de ska pollineras, honblommorna har en liten frukt bakom blomman det har inte hanblommorna och precis som med squash brukar det oftast bara vara hanblommor i början.
Maggan H
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,15-06-2006, 00:26)
Ska melon odlas i växthus rekommenderas uppbindning inte att de kryper på marken, de tar betydligt mindre plats när de binds upp och man måste inte beskära man får meloner även utan beskärning + det måste finnas både han och honblommor för att det ska bli en befruktning så ta inte bort hanblommorna.

Melon är det som växer till vänster på bilden

Men orkar verkligen rankorna bära melorna, när de är uppbudna, de blir ju jättetunga? blink.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Japp de orkar oftast men vill man vara absolut säker när man bara har ett par melonplantor kan man göra små hängmattor som frukterna kan vila i för att avlasta plantan, melonerna blir jättefina. De som växer för långt ner på plantorna på jobbet som ofta vilar på marken brukar vara uppätna av gråsuggor mm. på den sidan som är mot marken och det undviker man när man har dem hängande i luften.

Man kan göra hängmattor av det man hittar hemma ex. gamla bärnät, nylonstrumpor, gamla BH:ar (ju större storlek desto bättre biggrin.gif ) mm.
katah
Hej!

menar du att man kan ha "hur många meloner som hälst" på en planta?
För jag har alltid tyckt att det är snålt att bara producera 2-3 meloner /planta!
Måste man då binda upp dom?

Jag odlar på 20 l hink och har trägolv...
Åsa, mälardalen zon 2
Enligt min erfarenhet blir det oftast bara runt 2-3 per planta när man odlar i hobbyväxthus så man brukar just inte behöva plocka bort några.
Pirum
Hm, vilken bra tråd, då känns den jag startade i "köksträdgården" en smula överflödig...smile.gif

Jag tänkte mig lägga melonerna på en upp-och-nedvänd blomkruka, kan det gå bra tro? Med tanke på gråsuggor osv.
jåj
CITAT (Pirum @ 29-06-2006, 15:37)
Hm, vilken bra tråd, då känns den jag startade i "köksträdgården" en smula överflödig...smile.gif

Jag tänkte mig lägga melonerna på en upp-och-nedvänd blomkruka, kan det gå bra tro? Med tanke på gråsuggor osv.

Funkar jättebra, brukar använda perenkrukorna för alla frukter som anars hamnar mot jorden i växthuset.

JÅJ
lisselbo
Lite dum fråga kanske.
Men blir det både hon och hanblommor på samma planta?
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (lisselbo @ 02-07-2006, 15:27)
Lite dum fråga kanske.
Men blir det både hon och hanblommor på samma planta?

Det blir både han och honblommor på samma planta.
lisselbo
Åh, vad bra.
Blev lite orolig.
Sådde Galiamelon och av 5 plantor har bara 2 överlevt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon