tone
Flera av mina pioner ser vissna ut i någon bladkant. Vad kan det vara? Och vad kan jag göra? Jag hade problem med någon planta för några år sedan när jag lade gräsklipp som marktäckning för nära inpå plantan. Det har jag inte gjort nu. Jag har gödslat med rätt så mycket välbrunnen (köpt i påse) kogödsel uppifrån i vår, dock inte direkt på pionskotten, utan runt om själva plantan.

De har snarare fått mer vatten än tidigare år, men här är väldränerat och så många gånger har jag inte váttnat så det borde vara ett problem.

Hjälp!
Sollan
Ser de svartskrumpna (nytt ord) i kanter och enstaka stjälkar? I så fall har jag det också. Har börjat misstänka att det var nattfrosten som knep dem men är inte säker....
Eva 33c
Jag gissar som Sollan. Flera av mina har fått sådana skador vissa år sedan de flyttades för några år sedan. Det går något "kallstråk" över tomten just där de växer nu och jag har antagit att det är frostskador. De fick inte de här symptomen på sin ursprungliga plats. Och andra pioner på andra ställen på tomten visar inte heller några tecken på skador.
Maria i Helsingborg
Jag har också en torris, knopparna är trinda och vackra tills de börjar öppna sig.............och inga skador/svarta märken finns att finna..... wink.gif ........fler tänkbara orsaker?

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon