|
Gunvor Nilsson
15-05-2003, 10:37
1:a skatbebisen är född! http://www.compuligence.com/Gunvor
Vilken "söt" liten en!
 Äntligen någon som gläds åt skator!!!!!!! Jag värnar jättemycket om mitt äkta par, som dagligen får mig att fnissa åt deras uppfinningsrikedom. Begriper inte varför de är så illa sedda? OK, de är rovgiriga och plundrar andra fågelbon på ägg. Men det tycker jag egentligen bara bevisar att de har en liten hjärna för att klara sin överlevnad. Hos oss har de lärt sig att respektera småfåglarna, för varje gång som de har gjort utfall mot fågelbordet har de fått sig en läxa (sten 1 meter ifrån). Det tog nog 4-5 veckor innan de gav med sig och fattade, att de inte hade abbonemang på maten. Men si.... sen föll poletten ner, nu uppför de sig oklanderligt, förutom ätt de hoppar in i stugan till oss och tigger, om det inte går fort nog med käket. Så roligt att få se hela skatboet med äggen, jag har inte lyckats upptäcka var våra bor någonstans.
Tack för påminnelsen om sidan! Nu är den i bakgrunden igen efter att ha varit borttappad en tid.
ifall ni inte kommer in just då skatan låter oss kolla bebisarna så e en liten bild av dom här  dom har ju massvis med besökare på länken så det står stilla ibland men jag lyckades få denna lilla glimt av dom ujuj så dom ser ut nästan som små stekar  ,,,,,,,,fram me grillen nej nej jag bara skojar ju
CITAT (oldwolfie @ 15-05-2003, 15:45) ifall ni inte kommer in just då skatan låter oss kolla bebisarna så e en liten bild av dom här  dom har ju massvis med besökare på länken så det står stilla ibland men jag lyckades få denna lilla glimt av dom ujuj så dom ser ut nästan som små stekar  ,,,,,,,,fram me grillen nej nej jag bara skojar ju  De ser tunnklädda ut... brrrrr.
Hannele
15-05-2003, 22:00
"Begriper inte varför de är så illa sedda?" Skatorna förstör ganska mycket i trädgården i jakt efter myrägg. Fast det finns feta maskar på åkern alldeles i närheten. Det tar åratal att skapa en taklöks- och sedummatta, på en minut har skatan förstört allting...
Gröngöling förstör inget under pickandet, inte koltrasten heller. Katterna förstör inget heller - men det gör skatorna.
nu är dom fyra jesses va vingliga dom är än så länge så lär dom inte reta någon jag har alltid haft ett gott förhållande till skator dom är faktiskt mysiga tycker jag precis som de flesta fåglar har dom en egen personlighet o dessutom e dom vackra,,,,,fast man undrar hur dom kan bli det av de där små kräken
Skator är världens skönaste fåglar! Kaxiga, skabbiga slackers, ända kan man inte låta bli att älska dem....  Särskilt när de dyker ned i en soptunna med lock och bara stjärten sticker upp, och så tittar den upp, nöjd, med en pommes frites i munnen! Sen att övriga invetarier ligger utspridda över hela cykelvägen är en annan historia... *bevittnade just fem gapande näbbar i skatboet*
Förr hade skatorna ryckte om sig att vara "tjuvaktiga". Att man påträffade silverskedar, klockor m.m., plus diverse mer eller mindre värdelösa blänkande pinaler uppe i deras bon. Dock såg jag inget sådant när ett gammal skatbo dråsade ner på min tomt. Men de tar väl förstås med sig värdesakerna när de flyttar....
Skatmor
22-05-2003, 14:30
CITAT (Posse @ 17-05-2003, 12:43) Förr hade skatorna ryckte om sig att vara "tjuvaktiga". Att man påträffade silverskedar, klockor m.m., plus diverse mer eller mindre värdelösa blänkande pinaler uppe i deras bon. Dock såg jag inget sådant när ett gammal skatbo dråsade ner på min tomt. Men de tar väl förstås med sig värdesakerna när de flyttar.... ;)  Skatan var förr i tiden en mycket populär fågel  på landsbygden. Varje gård hade sitt "eget" skatpar som månades om av gårdsägarna. Precis som varje gård hade sitt vårdträd så ville dom ha sitt eget skatpar.
Trädgårdsmannen
22-05-2003, 14:39
Nja - visst har alla djur sin fulla rätt att leva - men det är lite svårt att hålla i minnet när skatorna beter sig som dom gör ibland mot småfåglar...hade dom dessutom hållit en diskretare tillvaro ljudmässigt hade jag kunnat acceptera dem lite bättre...men jag tycker de är oerhört vackert tecknade och det är det många i min omgivning som inte kan förstå...
Den 1:a skatungen av 6 kläcktes för en vecka sedan, nu är de bara tre... Undrar hur många av dem som kommer att klara sig och få bli stora vackra vuxna skator...
Skatmor
23-05-2003, 09:07
CITAT (Betty @ 22-05-2003, 15:50) Den 1:a skatungen av 6 kläcktes för en vecka sedan, nu är de bara tre... Undrar hur många av dem som kommer att klara sig och få bli stora vackra vuxna skator...  Vad hände med skatbebisarna egentligen? Det har ju påståtts att skatorna inte har några fiender?
om man läser i gästboken hos skatan så antar jag att dom dött o skatparet har sedan tagit ut dom
 hoppas att dom klarar av den sista lilla ungen nu
CITAT (oldwolfie @ 23-05-2003, 10:08) om man läser i gästboken hos skatan så antar jag att dom dött o skatparet har sedan tagit ut dom De kanske faktiskt frös ihjäl?
CITAT (oldwolfie @ 23-05-2003, 11:19) hoppas att dom klarar av den sista lilla ungen nu  Jag satte mig och titta hur läget är nu på vårsöndagen. Första 5-6 minuterna satt ungen och vaggade ensam i skatboet. Sedan kom rätt var det var en förälder och tydligen serverade lite lunch, och lade sig sedan för att vila och värma ungen en fem minuter. Det kanske går vägen iallafall.
Helen i Skåne
26-05-2003, 10:16
På Aftonbladet finns också en webkamera, den visar boet hos en Talgoxe och de har fått 8 ägg! Roligt att kunna se in i boet! Talgoxens bo
Ja, det såg ju ganska trevligt ut hos talgoxarna oxå... fastän inte så naturligt som hos skatorna. Och nu hoppas jag på en webbkamera i och vid en varglya!
CITAT (Skatmor @ 23-05-2003, 10:07) CITAT (Betty @ 22-05-2003, 15:50) Den 1:a skatungen av 6 kläcktes för en vecka sedan, nu är de bara tre... Undrar hur många av dem som kommer att klara sig och få bli stora vackra vuxna skator...  Vad hände med skatbebisarna egentligen? Det har ju påståtts att skatorna inte har några fiender? Jag tror att de andra skatbebisarna frös ihjäl. Man skulle väl passa på och hälsa nya medlemmen "Skatmor" välkommen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|