Hej! Skulle vilja ha tips på någon mycket snabbväxande klängväxt eller annan växt som man kan plantera mot grannens tomt för att slippa insyn. Det vore skönt om vi kunde få upp något så snabbt som möjligt. Loppan
Ophelia
14-06-2006, 20:52
Ett eller fleråringar?
Humle växer fort och gärna. Finns både som ett- och flerårig. Fleråriga vissnar dock ner till hösten. Det gör ju de flesta kätterväxter eller varjefall tappar sin grönska. Arkitektens tröst (bokharabinda) är oxå en riktig höjdare på att växa.
Kan ju underlätta lite om du skriver i vilken zon du bor och om det är skugga/sol och vad du själv har tänkt dig mer än bara snabbvuxet.
Loppan
14-06-2006, 21:00
Hej igen ! Jag bor norr om Stockholm, son 3?. Stället vi vill plantera på är i halvskugga. Vi vill fylla ut utrymmet mellan några fruktträd. Äpple träd tror vi men vi är nyinflyttade så det visar sig väl vad det är längre fram i sommar. Vi skulle vilja ha något som växer fort och gärna är grönt så länge som möjligt. Eventuellt kanske man kan plantera något häck liknande vid tomtgränsen och plantera någon klätterväxt framför tills häcken tar sig. Gärna flerårigt som blir tät och fin. Loppan
Fru fet
14-06-2006, 21:03
Klematis Summer Snow? Kan tydligen växa upp till 5 meter på en säsong (mina planterades i höstas och är väl knappa metern nu).
Loppan
14-06-2006, 21:05
Tack för tipset!
Gillan
14-06-2006, 21:18
Nu vet vi ju inte vilken zon du bor i, men Bokharabinda är nåt jag defenitivt skulle satsa på om jag hade möjlighet.
Den kallas också " arkitektens tröst ", och växer så det knakar, flera meter på en säsong. Det sägs att den tål upp till zon 4-5, men vi har zon 4, och det ville sig inte alls. Vi försökte tre ggr . Men du kanske har bättre tur
Lady Hamilton
14-06-2006, 21:22
"Vindor" växer som ogräs (tyvärr är det också det) Men klipper du med gräsklippare runt om hela tiden så är det inget problem
colamor
15-06-2006, 08:10
Inget klättrande men trots det en växt som brakar iväg rejält är Parkslide. Påminner lite om bambu och kan bli rejält hög. Det är dock lite ogräsvarning på den!! men den är lätt att hålla efter. Annars så är pil ett bra material att bygga levande avgränsningar med.
Loppan
15-06-2006, 10:24
Tack för alla tips på plantor. Vindor har ser dom ut? Har några höga plantor som vissnade ner helt och nu har vuxit upp igen och är nu ganska höga. Har ganska grov stam ca 1,5-2 cm i diameter och stora blad står som ett buskage och verkar sprida sig. Grannen på den sidan säger att det är ogräs. Kan det var Vindor? Eller Parkslide? Bokharbinda klätrar den ? Är det något som har blommor?
MrNorth
15-06-2006, 10:33
OM du skall rama in något, typ en altan el något så är den absolut finaste klätterväxten (tycker jag) blåregn, wisteria sinensis. Kalasfin. Men den är ganska dyr, och giftig.
Annars är pipranka väldigt fin med en frisk grön färg. Har inte haft sån tur med min, den har slingrat ihop sig till en boll istället för runt min port... hmmm
Henrik
Loppan
15-06-2006, 10:39
Tack för tipsen. Giftiga växter vågar jag mig inte på. Ska se vad jag får tag i ni har jag en del ideer att titta på.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.