Agge
Min vilda kamp mot myrorna som bosatt sig i mitt växthus fortsätter.

Jag har provat bakpulver, mald nejlika och mald kanel enligt tips här i forumet. Dock tycks inte "mina" myror förstå att de ska flytta när de får det, utan snarare tackat och tagit emot ingredienserna och bakat en mjuk kaka nere i boet..? De minskade något i antal i växtbäddarna av ovanstående, men inte försvann de helt, det vill jag inte påstå. Under plattorna har de byggt en hel stadsdel... Det kvittar hur mycket myrr, bakpulver eller malda kryddor enligt ovan jag pudrar över dem. Mönstret är konstant. Först blir det febril aktivitet, sedan blir det knäppstilla ett tag. Dagen efter är dock verksamheten igång som vanligt igen... mad.gif sad.gif

Fick dock tipset av en bekant att jag skulle krossa äggskal och strö där myrorna har sitt stråk. En timme senare skulle myrorna vara väck.
Jag har testat det, men vet just inte om det har gett någon särskild effekt. De är fortfarande helt klart boendes under plattorna. Det som möjligen är effekten är att de nu har fullt sjå att flytta upp alla små äggskalspartiklarna och lägga dem längs plattkanterna så det blir små vita streck. De tycks vara lite i vägen där jag strör dem. Kanske kan man irritera dem så pass att de till slut flyttar då de är så trötta på att flytta på dessa eviga äggskal, men annars vet jag inte... blink.gif

Är det någon som har en rimlig förklaring till varför krossade äggskal överhuvudtaget skulle kunna ha någon effekt på myrorna? Det lär väl vare sig lukta och därmed störa deras luktkommunikation, vara gott att äta/giftigt. Är det just det att äggbitarna är i vägen när de ska bygga gångar? Då kanske man skulle pudra ut gipspulver istället eller cement istället... :-)

Hälsningar Agge
KURT
Nej det fungerar inte med äggskal, och det kommer inte att fungera med någonting som tillfälligt "skrämmer iväg" myrorna. Finns det lämpliga betingelser för myror så kommer de tillbaka. Den enda vettiga lösningen är att antingen accepter myrorna, i de flesta fall är de ju bara nyttiga och hjälper till att ta andra insekter. Eller att se till att betingelserna inte är lämpliga för myror, t ex ersätta sand med stenmjöl eller på andra sätt se till att myror inte trivs att bygga bo.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon