tone
Har ngon provat ngon av dessa lnnar under ngra r? Hur har det i s fall gtt?

Kopparlnn(griseum), Osakazuki, Manchurisk solfjderslnn (pseudosieboldianum), Manchurisk strimlnn (tegmentosum), Vinlnn (circinatum), Guldlnn (tschonoskii rubripes) resp Sieboldlnn?

Jag har provat gyllenlnnen under ngra r och den verkar g skapligt bra (frs tillbaka ngot vinten 04/05).
Anders zon 1
A. pseudisieboldianum har jag provat i zon 4 och det verkar g bra (fr otroligt vackra hstfrger!). I vrigt har jag ingen egen erfarenhet men jag skulle tro att vriga ocks kan funka bra utom mjligen kopparln som brukar anges klara max zon 3.
flaxss
det gr ju ska hr s kanske man kna hitta nt
http://davesgarden.com/pf/search.php wub.gif
tone
Hur jmfr man zonerna i USA med vra p ett vettigt stt?
flaxss
CITAT (tone @ 18-06-2006, 23:54)

det gr inte .
utan om du hitttar hrdigheten i usa p ett trd s vet du vad dom klara allts i ett bra lge klara dom knakse ner till -20c . och vet man trdets historia om hur dne vill ha det var dne vxer s vet man vad dne klara i ett bra lge . allts man kan anvnda det som ett verktyg svrt frklara hur man menar . och jag bor i zon2 som r usda zon 6b 7a sen zon 1= usda zon 7b 8a lika dant zon3=usda zon 6a 5b sen bara rkna p hgre jag orka rinte skirva upp alla zoner . men dte r s det r man kna jmfra p bsta stt . sen r det mycket med vinterlng somma rlng vrme vinterfukt m.m. men det fr man lsa sig om hur trdet vill ha typ som p sidan visar dom tempen jaha d vet man tempen vad dom klara i bra lgen . som sagt ett hjlpmedel .
hoppas du frstr hjjur jag menar wub.gif
flaxss
CITAT (tone @ 18-06-2006, 23:54)

din zon r usda zon 5a-4b om jag rknat rtt . det r din lgsta temp p vintern som du sen kan se angivet fr usa zon fr dom kr med lgsta s vet du dit tlgsta p vintern bara kollla av vilken usda zon som hadde det
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon