tone
Har någon provat någon av dessa lönnar under några år? Hur har det i så fall gått?

Kopparlönn(griseum), Osakazuki, Manchurisk solfjäderslönn (pseudosieboldianum), Manchurisk strimlönn (tegmentosum), Vinlönn (circinatum), Guldlönn (tschonoskii rubripes) resp Sieboldlönn?

Jag har provat gyllenlönnen under några år och den verkar gå skapligt bra (frös tillbaka något vinten 04/05).
Anders zon 1
A. pseudisieboldianum har jag provat i zon 4 och det verkar gå bra (får otroligt vackra höstfärger!). I övrigt har jag ingen egen erfarenhet men jag skulle tro att övriga också kan funka bra utom möjligen kopparlön som brukar anges klara max zon 3.
Alexander-VG-zon3
det går ju söka här så kanske man kna hitta nåt
http://davesgarden.com/pf/search.php wub.gif
tone
Hur jämför man zonerna i USA med våra på ett vettigt sätt?
Alexander-VG-zon3
CITAT (tone @ 18-06-2006, 23:54)

det går inte .
utan om du hitttar härdigheten i usa på ett träd så vet du vad dom klara alltså i ett bra läge klara dom knakse ner till -20c . och vet man trädets historia om hur dne vill ha det å var dne växer så vet man vad dne klara i ett bra läge . alltså man kan använda det som ett verktyg svårt å förklara hur man menar . och jag bor i zon2 som är usda zon 6b 7a sen zon 1= usda zon 7b 8a lika dant zon3=usda zon 6a 5b sen bara räkna på högre jag orka rinte skirva upp alla zoner . men dte är så det är man kna jämföra på bästa sätt . sen är det mycket med vinterläng somma rläng å värme å vinterfukt m.m. men det får man läsa sig om hur trädet vill ha typ som på sidan visar dom tempen jaha då vet man tempen vad dom klara i bra lägen . som sagt ett hjälpmedel .
hoppas du förstår hjjur jag menar wub.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (tone @ 18-06-2006, 23:54)

din zon är usda zon 5a-4b om jag räknat rätt . det är din lägsta temp på vintern som du sen kan se angivet för usa zon för dom kör med lägsta så vet du dit tlägsta på vintern bara kollla av vilken usda zon som hadde det
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon