Hallonet
14-06-2006, 21:58
Jag har fått löss på mitt äppleträd, dom är vita nästan genomskinliga. Trädet är ganska stort. Är det någon som har något förslag på vad jag ska göra? Vill helst inte såga ner det.
netaave
14-06-2006, 22:03
plantera in lite nyckelpigor på bladen så är snart lössen uppätna.
Lady Hamilton
14-06-2006, 22:05
Spruta vatten på trädet med hård stråle varje dag. De kanske inte försvinner men de minskar radikalt i mängd............
CITAT (Hallonet @ 14-06-2006, 22:58)
Jag har fått löss på mitt äppleträd, dom är vita nästan genomskinliga. Trädet är ganska stort. Är det någon som har något förslag på vad jag ska göra? Vill helst inte såga ner det.

Kan det inte gå med grönsåpa?
Åsa, mälardalen zon 2
14-06-2006, 23:11
Såga ner alla växter som får löss är nog inte någon bra lösning då kommer man ju inte ha någon växtlighet alls kvar, löss finns alltid i en trädgård. +Växterna dör inte av löss. Lite duschar med vattenslangen brukar räcka när det gäller fruktträd.
Hallonet
14-06-2006, 23:22
Jag har fått ett recept på såpsprit (med grönsåpa och rödsprit) kan det vara något att använda?
Åsa, mälardalen zon 2
14-06-2006, 23:31
Är det ett stort träd så skulle inte jag lägga ner arbete med att spruta, såpspriten måste träffa lössen för att göra nytta och med tanke på att de ofta finns under bladen och ibland är bladen ihoprullade = man måste veckla upp bladen innan man sprutar + såpspriten tar även död på de naturliga fienderna så börjar man spruta får man fortsätta man får ingen hjälp från de naturliga fienderna.
Ska man överhuvudtaget bekämpa löss på fruktträd ska man göra det innan trädet fått blad genom att kväva äggen med någon oljeemulsion som sprutas på trädet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.