Full version: Nybörjartips sökes
Hierokliff
Detta är första sommaren i hus, vilken upplevelse det är jämfört med att bo i en lägenhet biggrin.gif
Men nu så känns det som om jag har verkligen nollkoll på allt, vilket är ruskigt störande eftersom jag är van att ha kontroll på saker och ting, så har suttit här ett tag och bläddrat runt och läst en massa.

Har lånat tjejens kamera och fotograferar allt i trädgården just nu, vilket var väldigt kul, men samtidigt väldigt jobbigt att inse att jag har verkligen ingen aning om vad växterna heter. Inte lätt o katalogisera upp bilderna i typ 'okänd gul/vit/röd blomma' osv...

Finns det bra nybörjarböcker/websidor med massor av bilder på växter så jag kanske kan lyckas identifera en del av dem iaf? Har inte lyckats så långt än. Trots alla era härliga foton här.
Vilket känns mer och mer som en ganska viktig sak för att kunna ta hand om ogräsen som växer överallt.-)
visbylinda
Hej
Kul med fler i samma sits, har min första sommar i mitt nya hus.

Var inne på din webbsida och kollade bilderna.
Kunde iallafall identifiera några:

Okänd blå blomma - Klockhyacint
Okänd boll blomma - Allium av någon sort
Okänd vit blomma - Brudspirea

Fortsätt att lägga ut bilder på okänningarna och be om hjälp. Har fått MASSOR med hjälp från kunnigt folk.

Vilken härlig framsida på huset!
Ewa L
Jag har tittat lite snabbt på dina okända växter, och detta är mina förslag:

Gul buske = Ginst
Lila blomma = Viol/Pensé
Nästa lila = Praktbinka
Okänd röd x 3 = Rosenbräcka
Okänd röd x 2 = Bellis (Tusensköna)

Den vita klarar jag inte på rak arm eftersom den är så nära.
Riddarsporre?
Hierokliff
CITAT (visbylinda @ 15-06-2006, 01:26)
Hej
Kul med fler i samma sits, har min första sommar i mitt nya hus.

Var inne på din webbsida och kollade bilderna.
Kunde iallafall identifiera några:

Okänd blå blomma - Klockhyacint
Okänd boll blomma - Allium av någon sort
Okänd vit blomma - Brudspirea

Fortsätt att lägga ut bilder på okänningarna och be om hjälp. Har fått MASSOR med hjälp från kunnigt folk.

Vilken härlig framsida på huset!

Hej och tack för hjälpen samt inspirationen, var inne på din hemsida innan jag bestämde mig för att påbörja arbetet med o lägga in bilderna i en hemsida/databas.

Det är riktigt spännande o se allt som kommer på tomten, alltifrån elaka tistlar o nässlor (de gillar jag verkligen inte så de åker bort fort) till vårt spökträd på baksidan som inte alls är ett grå/vitt stort dött spökträd nu utan ett grönt "vanligt" träd...
Åsa, mälardalen zon 2
Okänd lila blomma 2 tycker jag ser ut som kantnepeta

Småplantorna som hittas under Tomat är dock inte tomat det är svinmålla som är en släkting till spenaten den är god att stuva.

+Det är ingen klockhyacint det är en Muscari (pärlhyacint)
Hierokliff
Oups, gissade vilt på att det var tomater för det fanns massor av tomatplantor i de pallkragarna. Men när jag tittar på bilder av svinmålla o tomatplantor så ser jag skillnaden smile.gif

Hmm undrar om jag skall rycka bort dem, för spenat är något jag inte tycker om, men min sambo gör det och hon tycker alltid att jag skall prova o smaka eländet :-)
Gåsis
Den första okända, den som är grön, tycker jag liknar frökapseln på en daglilja. Men om bilden är tagen nu borde det nog inte finnas såna redan.

/Åsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon