|
Jan af Lisö
15-06-2006, 09:04
Hej Måste dela med mig med några bilder på mina magnoliablommor. Alla de som syns på bilderna här nedan har blommat för första gången i år: Yellow River köpte jag i våras med 10 stora blomknoppar som öppnade sig i början på maj:   Även Galaxy, nyköpt i år, hade en blomknopp som blev till en vacker blomma, dessvärre något kortlivad:  Yellow Bird planterade jag i höstas och det blev tre blommor som öppnades i måndags:  Sieboldii har ca 60 knoppar så jag hoppas på de första blommorna redan denna månad. Till min stora förvåning har även Charles Coates, planterad i fjol, sju stycken blomknoppar. Läste att den behövde 8 - 15 år på sig innan den skulle blomma. Nu är det den årstid som vi magnoliagalningar får lön för mödan. Lite tråkigt med släkt och bakanta som inte fattar att man blir alldeles till sig av några små, gröna knoppar på en magnolia.
Ophelia
15-06-2006, 11:16
fruberglund
15-06-2006, 14:00
Måste ju bara ha Yellow Bird Tack för titten! Visst är de underbara
Vackert! Misstänker att jag själv inte kan räkna med blom i år, men på vissa sorter är även bladverket en belöning! Nämnda "Yellow bird" fick här en tuff start ett par veckor efter plantering då majfrosten nöp ordentligt i de späda bladen. Nu har den satt fart med nya blad och det lovar gott, med riktigt stora blad! Stora blad har även Paraplymagnolian, men det är en annan division.... Tack för bilderna!
Emmaibäcka
15-06-2006, 20:30
Underbara Har i år planterat en paraplymagnolia, blev helt förälskad i bladverket, men vet faktiskt inte hur blommorna ser ut när jag tänker efter...! någon som har en fin bild?
catlady
16-06-2006, 09:21
ååh vad fina! Vill också ha trädgård
wolkenkrabber
16-06-2006, 15:32
Yellow Bird & Yellow River! underbara! hur långt upp i landet går dom tror du?
måste även säga att bilderna är UNDERBARA!!!
trevligt jan  I år har merril blommat bra, susan med och lilliflora nigra hade två knoppar här på västkusten. Har du koll på om det finns någon liten, max 2-3m hög intensivt gul magnolia som klarar z2 ?
Jan af Lisö
19-06-2006, 14:13
Jag tror dessvärre att varken Yellow Bird eller Yellow River kan odlas längre norrut än Uppsalatrakten. Det lär finnas Yellow Bird hos en magnoliaodlare i Uppsala, den anges som zon upp till zon 3 i plantskolekatalogerna.
Yellow River står zon 1 i Zetas katalog (där jag köpte den) så den är nog på härdighetsgränsen även hos mig. Tiden får utvisa....
Skulle jag bo längre norrut, typ zon 5, skulle jag kanske testa sieboldii med en härdig frökälla på en soligt och vindstilla plats och packa in den för vintern, samt plantera i jord med mycket grovsand i (så att inte vintertjälle dödar rötterna). Min sieboldii (frökälla Hammarö) börjar göra sig vinterredo redan i slutet på augusti.
Jan af Lisö
19-06-2006, 14:28
Intensivt gul Magnolia max 2-3 meter som klarar av zon 2 ? Svår fråga, då gula magnolior är accuminata hybrider och då blir de ofta stora, samtidigt härdiga vilket är bra. Yellow Bird motsvarar kravet på härdighet och färg, skall vara < 4 meter i Holland (ser tyvärr inte var jag hittade denna storleksuppgift). Finns att köpa på flera plantskolor i Sverige. Sunspire kanske, info finns hos Magnoliastore, kolla under Wims Favoriter. Måste importeras, kan vara besvärlig att få tag på, å andra sidan är ju jakten en del av tjusningen med magnoliaodling. Andra tänkbara (oftast inte uppfyllande storlekskravet) är: - Sunsation - Banana Split Bägge beskrivna bland Wims favoriter. Eftersom många av dem är nya hybrider med kanske mindre än 10 eller 15 år på nacken så vet man helt enkelt inte hur stora de kan tänkas bli så även storleksinformation hos magnoliastore skall tas men en nypa salt. Sen är fråga, 5 meter i Holland, blir det 3 meter i Sverige?? Men det är det som är så spännade med magnolior, man vet så lite vad det blir i slutänden !!!
Jag har sneglat lite på Yellow bird, men jag trodde den blev större, kankse 4 meter även här? Sun Spire verkar intressant, jag skall kolla med Wim om storlekar på plantor redo för leverens. Vet du om han kan skicka lite större plantor, runt en meter? F.ö. har blomsterlandet buskmagnolia/seiboldii på 1-1,2 meter för 199 kr här i Göteborg, får bli en sån till platsen nära bersån  Dessutom kan en M. 'Big Dude' M.soulangeana ‘Wada’s Picture’ ’x M.sprengeri ‘Diva’ passa bra med vid bersån...
CITAT (MB1965 @ 19-06-2006, 18:56) Sun Spire verkar intressant, jag skall kolla med Wim om storlekar på plantor redo för leverens. Vet du om han kan skicka lite större plantor, runt en meter? Wim har tråkigt nog skickat sin sista magnolia, även om shopen är igång. Han gick ur tiden för någon eller några veckor sedan, efter vad jag hört. Vad tror Du om "Butterflies"? En del gillar den, andra inte, men jag har satt ett par här, vi får se om de trivs. Växer så det knakar gör dom, nästan lite väl fort för hållbarheten, även om dom står i lä, men de blir väl inga giganter?
Den lär vara vacker men jag har aldrig sett den på riktigt, strök den ur min lista för jag vill ha en buske/litet träd. den blir mellan 15 till 30 fot dvs 4,5 till 9 meter beroende på förutsättninar och klimat enligt denna länk. Tar ett tag innan den blommar 2m innan den blommar och den växer snabbare om den inte är ympad.
Tack för bilderna Jan! Jag funderar lite smått på att satsa på en st Magnolia. Har precis hittat den ideala platsen. Skall fundera under sommaren och ev. bestämma mig inför nästa vår. Annars får jag väl njuta av era bilder. Skicka gärna med doft nästa gång.
Jan af Lisö
20-06-2006, 08:38
Jag har för mig att Magnoliastore skickar bara små plantor. De har ett begränsat sortiment och deras nya katalog kommer i augusti. Meila dem och be att få katalogen (via e-mail) så fort den finns tillgänglig, då godbitarna går åt på en gång. 'Butterflies' vet jag tyvärr inget om. En varningsflagg för 'Big Dude', den hade jag också på min önskelista men vad jag vet så finns det inget blommande exemplar i hela Skandinavien, trots att vissa har uppnått 3 meters storlek. Så den tog jag bort från önskelistan. Du kan söka hos engelska plantskolorna på RHS Plantfinder. Det är dock dyrt att köpa från England !!! Det är tyvärr sant att Wim befinner sig i en bättre värld där magnolior alltid blommar, men Magnoliastore har övertagits av någon annan för drygt ett år sedan och skall fortsätta med verksamheten. Jag har för mig att de flesta europeiska plantskolorna har störst sortiment av magnolior efter sommaren, troligen därför att årets ympningar blir försäljningsmogna då. Det borde inte vara helt omöjligt att be dem att ympa en magnolia åt dig, om de har ympris hemma. Sen får man kanske vänta ett eller ett par år men det kan vara värt för att ha en unik magnolia. Eisenhut har även de ett stort sortiment, men det kostar extra att handla utanför EU. De hade Sun Spire i 2005 års katalog.
Alldeles fullständigt förtjusande. TACK för bilderna! Mulle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|