Full version: Stockros problem
colamor
Jag bor i Sörmland och köpte förra året tre stockros plantor. En vit och två röda. Detta i början av september. Dessa planterades i en torr semi solig rabatt.
Dom har varit täckta med löv under vintern och dom två röda överlevde men den vita tokdog.
Nu har jag en fråga: Hur mycket ska dom växa egentligen? Min är jätte små. Näring? Vatten?
Hur skall dom stå? Jag har sett framför mig höga prunkande saker i riktigt rött... men det är pyttelite blad längst ner...
Hoppas på hjälp.

Carola = novisen sad.gif
Maria i Helsingborg
Min erfarenhet av stockrosor är att de växer (ÖVERALLT (i varje liten skreva med en smula jord/grus som fröna kan finna ner i)) utan anspråk på näring och vatten (klarar sig med vad som "kommer från ovan").......men älskar sol och klarar torka bra som antytt.

Mina "blandade färger" är mellan 40-60 cm medan mina svarta är knappt 30 cm. Vissa sorter är kanske lite mer kinkiga?
annafbg
Håller med Maria. Mycket sol så blir de jättefina!
Lycka till!
Anna
Rossi
Precis som Maria skriver upplever jag det också. Våra stockrosor frösår sig själva precis överallt där de kommer åt. Jag vet inte hur många småplantor jag måste rensa bort vartenda år. Det är nästintill rena ogräset.

Vi har stockrosor i alla fyra väderstrecken och de trivs utmärkt i alla lägena. Vi har styv lerjord. De får ingen speciell skötsel alls eller extrabevattning. De klarar sig alldeles utmärkt på egen hand.
colamor
wub.gif
Tackar, jag kanske vattnar för mycket?

Tycker om stockrosor men har aldrig haft dom förrut. Andra blommor klarar sig ju bra. Som vallmon som sprider sig rejält...
Maria i Helsingborg
CITAT (colamor @ 16-06-2006, 10:10)
Tackar, jag kanske vattnar för mycket?

Ja, det kan du sluta med tongue.gif
lissa
Min blommade inte alls första året, det verkar som att det inte är normalt ?? Dessutom var grobarheten på mina frön väldigt liten...inte från Impecta tongue.gif
Visste ni att basen där blomman sitter, fröhuset är det nog, är ätbart. En kompis sa att dom som barn alltid "pallade" fröhusen i trädgårdarna innan dom torkade. Nästa år ska jag prova, i år vill jag ha frön tongue.gif tongue.gif
Tillbaka till utgångs frågan..är det onormalt att mina inte blommade??? Tack i förhand smile.gif
Alexander-VG-zon3
mina är tvärtom klarar inte torka alls vattnar jag inte dom slokarbladen . jag vattnar mina vareje kväll å har dom i väst så sol å just mina klara sig inte utan vatten uten slokar men dte är kanks eolika . sen är mina planterad ei kraftig jord å dom växer på bra

här är mina den 8juni är större nu men jag tror inte mina blommar denna sommaren vet inte alls hur dom gör wub.gif
lissa
Min vill också ha massa vatten för att inte sloka, och den trivs bäst i söder...åtminstonde på min terrass tongue.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (lissa @ 18-06-2006, 00:28)
Min vill också ha massa vatten för att inte sloka, och den trivs bäst i söder...åtminstonde på min terrass tongue.gif

har din blommat nån gång eller nåt för jag tor inte min komemr blomma elelr tror ud dne gör det
lissa
Om du tittar i mitt album borde det finnas en massa kort , min var vit och underbart vacker, det blev en massa kort tagna smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (lissa @ 18-06-2006, 02:06)
Om du tittar i mitt album borde det finnas en massa kort , min var vit och underbart vacker, det blev en massa kort tagna smile.gif

japp har redan sett den tongue.gif smile.gif smile.gif
men när började dne blomma inte dte första året men dte andra eller hur var dte nu wink.gif wink.gif
å en verkligen fin växt å blomma
lissa
Jag sådde den förra året, men då kom det bara en massa blad,,,stora faktiskt, dom hade en tendens att gulna, men då nöp jag bara av dom.
Nu i våras såg jag dom första knopparna...och sen har du ju själv sett hur underbart vackra dom är när dom blommar, så dom vill jag ha fler av.
Har en känsla av att grobarheten inte är så stor, för jag har ju bara fått en blomma, och brukar alltid sätta rätt många frön...men det kan kanske bero på många andra orsaker smile.gif smile.gif
Fru fet
Är det alltså inte med stockros som med andra bienner? Dvs att de sätter blad första året och blommar andra? huh.gif
hellen99
Jo de sätter blad första året sen blommar de det andra, sen kan de blomma år efter år trots att de bara ska vara 2 åriga.
Jag passar på att fråga samtidigt som jag skriver här, mina stockrosor är fulla av hål (bladen) har inte kunnat luska ut vad som äter av dem! Är det någon som vet vem som gillar att käka stockros-blad?
Ska försöka ta en bild och lägga in så kanske det är lättare att svara! smile.gif

Såg nu när jag var ute och tog en bild att det sitter som nåt slags "bajs" på kanterna av "hålen". wacko.gif
Rossi
Det är lite olika när stockrosorna blommar. En sak är kanske hur de enligt böckerna ska göra men hur de gör i verkligheten är en helt annan!

Vi har sått frön som har blivit stockrosor som blommat första året.

Det finns perenna stockrosor. De vi har är tvååriga men de är nu 6 år gamla och blommar varje år (och frösår sig som ogräs ....). Man kan lura dem att överleva genom att knipsa bort fröställningarna efter blomning. Då gör deras överlevnadsinstinkt att de blommar ytterligare år för att kunna föröka sig.
Alexander-VG-zon3
CITAT (hellen99 @ 19-06-2006, 10:52)
Jo de sätter blad första året sen blommar de det andra, sen kan de blomma år efter år trots att de bara ska vara 2 åriga.
Jag passar på att fråga samtidigt som jag skriver här, mina stockrosor är fulla av hål (bladen) har inte kunnat luska ut vad som äter av dem! Är det någon som vet vem som gillar att käka stockros-blad?
Ska försöka ta en bild och lägga in så kanske det är lättare att svara! smile.gif

Såg nu när jag var ute och tog en bild att det sitter som nåt slags "bajs" på kanterna av "hålen". wacko.gif

det som ätit på bladen äe väl en sån grönlarv som äter upp allt i skogen för dom kna någ gå på andra saker med vet inte namnet på dom men dom har väl börjat att puppa sig nu i kogonger eller vad dte heter
hellen99
Kan jag få bort dem på något sätt, har inte sett någon larv bara spåren efter dom.? unsure.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (hellen99 @ 19-06-2006, 12:53)
Kan jag få bort dem på något sätt, har inte sett någon larv bara spåren efter dom.? unsure.gif

spola av växterna med vatten eller blocka veck dom om du hittar nån . men skogarna här vid migelelr där dom har varit å ätit har dom nu försvunnit alltså gjort en sån konkogn sak . så dte är säkert dte som är nu dom är klara för detta året så dte bler någ inte mer men om du hittar ta veck å elelr sola med vatten
lissa
Va bra om dom blommar varje år efter att ha gjort det på andra året första gången... För första året var det bara grönt i krukan.
Nu undrar jag en sak Rossi....Jag vill ju ha frön från min stockros, och har därför inte tagit bort fröställningarna ...Tror du att den kommer att hoppa över blomningen nästa år ???På påsen stod det att den var "vivaz"och det ska ju betyda perenn....men nu blev jag lite undrande över hur den kommer att reagera..

Hellen..jag är inte säker, men jag tycker att småhålen är av ett flygfä spm jag TROR är den vita flygaren mad.gif har ett privat krig med dom just nu...men det kan vara annat med vingar.
Det stora uppätna tror jag som Flaxss att det är en larv. Titta i jorden under växten, iblan gömmer dom sig där under dagstid, men dom är experter i att kamuflera sig, det är väldigt svårt att upptäcka dom när dom sitter stilla på en stjälk eller under ett blad..
Lycka till med jakten smile.gif
colamor
Tittade på den Flaxss hade i kruka... mina är MINIMALA i jämförelse....
Ska nog ta och sätta dom nån annanstans för dom trivs definitivt inte där dom står nu!!! wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon