Full version: Rosenskottstekel
Mi70
Jaha, alla mina rosor har små bruna eller gröna larver som käkar knopparna. Klämmer och rensar och rensar varje dag, men de finns kvar. Är så ledsen, finns det något man kan göra??????? Läser i rosboken att de fullbildade steklarna kan bekämpas med medel under våren medan larverna ju är inrullade i blad och skott och därför ej kan nås med bekämpningsmedel. Vad gör ni? Värst drabbad är min samling rosor på framsidan, äldre skuggtåliga rosor där bladverket är kraftigt förstört på flera av plantorna. Det tar ju tid att gå runt och leta larver också!

Hur känner man igen en stekel under våren, finns de på buskarna eller i jorden, någon som vet???
SaraS
Som jag har förstått det så finns de i jorden, därför är det svårbekämpade. Förra året så klippte jag ned hela rosenrabatten och eldade upp allt. sad.gif Angreppet är mycket mindre i år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon