Mi70
Detta kanske ni alla redan vet, men jag måste bara få berätta hur bra resultat jag fått mot liljebaggar då jag använt mig av myrr i pulverform och strött ut runt liljorna då de tittat fram ur jorden. Jag strödde ut två omgångar pulver i våras då liljorna kikade fram, och en gång då de vuxit sig lite högre. Jag har ännu inte en enda bagge i sikte och helt oätna blad!

Jag läste tipset här på odla någon gång förra sommaren då jag hade massor, och det funkar verkligen!!!!

Bara ett tips! biggrin.gif biggrin.gif
Ewa L
Jag mindes också tipset.
Upp ur min rabatt spirade tre st ?? Jag tänkte avvakta och använda uteslutningsmetoden, för jag vet faktiskt vad jag har planterat. Bara inte alltid var. huh.gif tongue.gif

En dag förra veckan såg jag på ??-stänglarna tre röda ill-battingar som snabbt fick gå hädan. På med Myrr och därefter inte ett liv.

Troligtvis är det väl äntligen mina liljor som jag äntligen skall få se. Har planterat lilje-lökar tre år i rad, men hittills — nada!

Framförallt min vita Kroll-lilja. Den kommer inte i år heller. Bu-huu. (Den vet jag nämligen exakt var ).
Mi70
Åh, krollilja, vill ha!

Har sett att det finns en svart variant, den skulle jag vilja få tag på!

Själv har jag en sort röda och gula liljor, som följde med då vi köpte huset. Färgerna är nog så att jag själv inte skulle välja dem, mycket färgstarka, men de växer så det knakar och jag har delat bestånden flera gånger. Pga liljebaggar har jag inte vågat mig på att köpa fler liljor, men nu då myrr funkar, vågar man kanske!

Hoppas du får njuta av fin blomning från dina liljor i år!
kristerh
jag har också kört med baython myrmedel iår, glömde tidigt i våras och det bara kryllade av baggar, sedan pudrade jag med medlet och baggarna försvann, nu har jag efter ca 6 veckor sett några enstaka igen, dags för ny pudring, har planterat över 50 krolliljor och dem ska baggarna inte få ge sig på mad.gif
krister
Immix
Jag har inte haft så mycket besvär med liljebaggar i år trots att jag inte använt något medel. Har nog bara plockat 4-5 st. Kanske är det inget riktigt liljebaggeår i år?
kristerh
CITAT (Immix @ 15-06-2006, 18:31)
Jag har inte haft så mycket besvär med liljebaggar i år trots att jag inte använt något medel. Har nog bara plockat 4-5 st. Kanske är det inget riktigt liljebaggeår i år?

Hos mig var det ett ordentligt liljebaggeår innan behandlingen, men det kanske är olika i olika delar av landet wink.gif
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon