Full version: Helt i skugga?
mrsgreen
Hejsan!
Jag har ett trist plank på gränsen till min lilla täppa, där är skugga hela dagen lång. Nu vill jag täcka planket med en klätterväxt men vilka trivs i total skugga??
Jag är urusel på namn men vet att det finns en klätterväxt som får vackert röda blad på hösten??
Ha det bra
Anita
Hasse_h
En kaprifol eller klematis tror jag skulle vara snyggt. Jag har en kaprifol i skuggigt nordvästläge och den trivs jättebra, kolla gärna i mitt album.
Kristina zon 3
På mitt torp växer murgröna i skuggan.

Kristina
Ingrid på Västkusten
Piprankaaaaaaaa...ljuvligt härliga skulpturala blad!

Hälsar Ingrid
Hannele
Piprankan är en kraftig bjässe, växer genom garageväggar och allt... Inga röda blad heller!
Nåt mer sirligt måste det finnas? Rådhusvin kräver inte mycket, gôrvacker på hösten!
Cilla
Bokharabinda kan växa och slingra i skuggan, men blommar mindre om de inte når sol.

Piprankan - inte är den väl sååå bamsig? Jag har ett tiotal och de klättrar snällt ca 7 meter upp på trådar och slingrar sig lite fint upp på taket...
Men visst är de lite kraftigare än vildvinssorterna.
mrsgreen
Tack för alla snabba svar..
Jag har kollat runt på bilder av era förslag, det är vackra förslag allihop, jag är svag klematis med det är väl inte alla som kan vara i total skugga i Zon 4??
Hej hej
Järfälla
Humle trivs också i skugga!
Kaprifol är ju faktiskt himla trevligt... Doftar ju också.

Men zon 4...

Kan du inte ha sommarblommor då?
Blomstertobak funkar i skugga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon