Mi70
Jag bor i radhus och har en gaveltomt, vi har ett äppelträd på gaveln där äpplena aldrig får vara i fred av förbipasserande skolungdomar på väg till o mellan skolan och bollplanen. Ett lågt vitmålat staket avgränsar min tomt från gatan och en parkering. På andra sidan har jag en hög häck som är alltför stor att forcera. Jag skulle vilja plantera något längs staketet, som är tillräckligt taggigt för att förhindra passage (kanske avskräckande iallafall) även om den inte blir jättehög. Jag bor i Stockholm, zon 3 och placeringen är i full sol. Jag har funderat på rosor, men är rosfrälst och insett att jag inte kommer att orka med att avlusa, plocka larver och beskära från en rad med rosbuskar till..... Så, snabbväxt, taggigt, som tål beskärning med häcksax och som tål att ej skötas med silkeshandskar!

Tips någon???? wink.gif unsure.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Häckberberis!! är dock väldigt taggig så det är inte så himla kul att klippa den.
annafbg
Eller hagtorn! Jätteelaka taggar som man inte ger sig på mer än en gång smile.gif . Växer ganska fort också!
Hälsningar
Anna
Mi70
Berberis, läste i någon trädgårdstidning att den fått lite av en renässans, och använts av flera trädgårdsdesigners i nya sammanhang. Ja, varför inte - den röda varianten är fin (eller är den bara röd???).

Hagtorn, kan inte få en bild av den i mitt huvud, skall söka lite på nätet.

Jag hade någon fundering också kring rosa rugosa, minns att min fd man hade den på landet, men den måste kanske beskäras ända ner från jorden eller minns jag fel??? Tål den att stå ut med steklar och löss utan mänsklig hjälp??? blink.gif
kristerh
Jag föreslår vresros.
krister
KURT
CITAT (Mi70 @ 15-06-2006, 13:45)
Berberis, läste i någon trädgårdstidning att den fått lite av en renässans, och använts av flera trädgårdsdesigners i nya sammanhang. Ja, varför inte - den röda varianten är fin (eller är den bara röd???).

Hagtorn, kan inte få en bild av den i mitt huvud, skall söka lite på nätet.

Jag hade någon fundering också kring rosa rugosa, minns att min fd man hade den på landet, men den måste kanske beskäras ända ner från jorden eller minns jag fel??? Tål den att stå ut med steklar och löss utan mänsklig hjälp??? blink.gif

Den är "bara röd", jag tycker i alla fall att den "vanliga" häckberberisen är den finaste. Man behöver inte klippa häckberberis så ofta heller.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon