grodan i det gröna
Håller just nu för fullt att renoverar massa med fönster till mitt efterlängtade växthus som förmodligen ska stå klart till nästa vår. En hel del arbete återstår men det går... rolleyes.gif rolleyes.gif
Det blir ca 18 kvadrat och ska ligga i söderläge mot en putsad laduvägg.
Har lite frågor om isolering för att få igång allt lite tidigare i vår. Har funderat på markisolering. Hur långt måste man gräva ner det och hur tjockt ska det byggas? Måste det finnas isolering mot laduväggen?Är det någon idé att lägga i värmekabel istället?

Finns det automatiska fönsteröppnare så man kan montera på gamla små fönster eller är det bara manuell öppning som gäller då?

just nu väntar vi på att allt ska dräneras runt om så bygget kan börjas....

Ska bli såååå kul detta!!! tongue.gif tongue.gif tongue.gif tongue.gif
Gurkan
Hej !

Jag har nog inte svar på alla dina frågor men kan bidra med några funderingar.

Stenväggen skall absolut inte isoleras på utsidan (mot växthuset), väggen kommer att absorbera massor av solvärme under dagen och avge denna under natten, det är den bästa "klimatanläggning" du kan ha i ett växthus. Dessutom 100% driftsäkerhet och 0% underhåll. *avis* Ska du isolera väggen så gör det på insidan i ladan så att inte värmen smiter in där istället ... men jag tycker det verkar onödigt.

Kanske är det en bra ide att måla väggen med nåt som stoppar fukt för att inte putsen skall bli skadad av evt. kondens men jag tror inte att det behövs.

Vill du isolera golvet så tycker jag att cellplastblock borde vara det enklaste så kan du sen lägga golvet på dem. Om du nu ska ha golv ? Eller hade du tänkt dig jordgolv ?

Vill du odla i "jorden" så tycker jag att isolering + golv och upphöjda bäddar verkar vara ett bra alternativ. Ett stengolv hjälper till att lagra upp ytterligare solvärme.

Fönsteröppnare finns i lite olika modeller men de flesta brukar klara att lyfta 6-7 kg och det är fönstrets vikt som avgör om det funkar, öppnarna går att montera på de flesta typer av fönsterkarmar/bågar med lite klurighet.

Automatiska öppnare är ett måste !!!

Räkna med att det kommer att bli HETT där inne så tänk noga igenom hur du ska göra med ventilationen. Jag tror att du behöver ha dels många luckor i taket men också nån lucka långt ner för att få lite drag igenom. + öppen dörr + evt. en fläkt.

Ett väggmonterat växthus får lätt lite sämre ventilation än ett fristående, mer vindskyddat och bara vädringsluckor på ena sidan så att säga.
grodan i det gröna
Tack för alla goda råd gurkan!

Det kommer att bli marksten eller tegel till golv (så det blir enhetligt med vår resten av de gångar som vi planerar i trädgården....) Pratade med en murare i helgen och vi behöver inte göra något åt den putsade väggen om vi sätter in god ventilation.
Planerar nu in 2 småfönster på den bakre gaveln i "knähöjd" samt 4 öppningar i taket. Sedan blir det en delad dörr på framsidan. Fläkt kommer också att installeras samt självbevattning.
Bäddarna kommer vara i "lagom" arbetshöjd"...

Tack, man får aldrig nog av bra råd

/ Anna (som längtar hem från jobbet tongue.gif )
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon